Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Vyncke Sophie
Andere docenten: Rijcken Liesbeth
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan op het einde van dit opleidingsonderdeel:
- Met behulp van ICT informatie verzamelen, ordenen, vertalen naar verschillende doelgroepen
- Verschillende werkvormen koppelen aan specifieke doelgroepen en uitwerken in aangepaste lespakketten met behulp van ICT en actualiteit
- Onderzoeksvaardigheden aanleren, inoefenen en verwerken in een leerlinggericht stappenplan
- Digitale beelden en geluid gebruiken om een creatieve lesinstap te maken
- Leerplannen gebruiken en eindtermen integreren bij didactische oefeningen
- Jaarplannen bestuderen en opmaken, in functie van specifieke doelgroepen
- Verschillende vormen van evalueren vergelijken en vaardig gebruiken
- Zelf evaluaties opmaken met o.a. behulp van bestaande software en digitale oefeningen hierbij gebruiken
- bij alle voorgaande doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal hanteren
De leraar als lid van een onderwijsgemeenschap
De student kan op het einde van dit opleidingsonderdeel zijn visie op het onderwijs verwoorden
Beoordelingscriteria
De student kan op zelfstandige basis voor een gegeven leerplandoel of leerstofonderdeel passende werkvormen, media, didactische principes en evaluatiemethodes concreet uitwerken. Hij volgt spontaan de actualiteit op en kan de gevonden de informatie schematisch en gestructureerd voorstellen op een originele manier.
Omschrijving Inhoud
1. Het gebruik van onderzoeksvaardigheden met de nadruk op actualiteit en ICT in de cluster economie en organisatie
2. De relevante eindtermen
3. Het didactische proces in verschillende onderwijsvormen
4. Didactische werkvormen en didactische media aangepast aan verschillende onderwijsvormen
5. Evaluatievormen
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 100,00 | Er kan een mondelinge toelichting bij het werkstuk voorzien worden. |