Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Broeckaert Inge
Andere docenten: De Bruyker Melissa, Moens Filip, Van der Spiegel Fientje
Taalvak: Ja, Engels
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator/onderzoeker
De studenten kunnen de verworven aspecten van de Engelse taal en cultuur op een didactische en pedagogisch verantwoorde wijze overdragen.
De studenten verwerven inzicht in de terminologie en basisprincipes van de Engelse taaldidactiek en kunnen deze inzichten toepassen op zowel bestaand als zelf te maken lesmateriaal.
Beoordelingscriteria
De student kan op zelfstandige basis vakliteratuur verwerken en gestuurd de hoofdgedachten achterhalen en reproduceren.
De student kan op zelfstandige basis de terminologie en basisprincipes van de hedendaagse Engelse taaldidactiek benoemen, verwoorden en toelichten.
De student kan op zelfstandige basis de terminologie en basisprincipes van de hedendaagse Engelse taaldidactiek toepassen in nieuwe contexten.
Omschrijving Inhoud
De basisbegrippen van de Engelse taaldidactiek worden verder uitgediept en toegepast op materiaal uit handboeken. Er gaat speciale aandacht naar de visie van het ERK (Europees Referentiekader voor Talen) op taalonderwijs, assessment (beoordeling), differentiatie, CLIL, ICT en enkele verdiepende topics.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 70,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 85,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 15,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Eerste examenperiode
Schriftelijk examen: 14/20
Permanente evaluatie: 6/20
1. Werkstuk: Dialang-taak
2. Werkstuk: lesson preparation assignment
Derde examenperiode
Schriftelijk examen: 17/20
Werkstuk (lesson preparation): 3/20
Binnen Vakdidactiek Engels zijn er twee pijlers; het schriftelijke examen en de werkstukken. Wie tekorten heeft voor één of twee pijlers heeft nog niet alle basiscompetenties bereikt. Volgende evaluatieregels worden toegepast:
o Bij één 9 voor een pijler, geldt de mathematische verrekening op het niveau van het olod Engels vakdidactiek.
o Bij één tekort van 8 voor een pijler scoort de student automatisch een 9 op het niveau van het olod Engels vakdidactiek.
o Bij één tekort dat kleiner is dan 8 voor een pijler, scoort de student maximaal een 8 op het niveau van het olod Engels vakdidactiek.
o Bij twee tekorten waarvan één een 8 of kleiner is, scoort de student maximaal een 8 op het niveau van de olod Engels vakdidactiek.