Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Cloquet Isabelle
Andere docenten: Delmeire Jonathan
Taalvak: Ja, Frans
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Verder leren hoe Frans als vreemde taal te onderwijzen, de verworven aspecten van de Franse taal en cultuur op een didactisch en pedagogisch verantwoorde wijze leren overdragen. Diverse handboeken kritisch en creatief leren gebruiken in het kader van de praktijk. Leren werken met nieuwe media en innoverende werkvormen. Vreemde talendidactiek en CLIL komen eveneens aan bod.
Beoordelingscriteria
De principes van de didactiek van het Frans als vreemde taal en de recente evoluties m.b.t. domeinspecifieke vakinhouden beheersen. De leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten. Functionele, motiverende en creatieve werkvormen hanteren. De onderwijstaal correct gebruiken.
Omschrijving Inhoud
In de werkcolleges wordt aandacht besteed aan
- leren werken met handboeken voor de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs (ASO, TSO, KSO, BSO)
- lesvoorbereidingen uitwerken (bronnen selecteren, lesdoelen formuleren, leerinhouden aanpassen, bordschema opstellen, enz)
- leerplannen voor de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs raadplegen en leren gebruiken en linken aan het ERK
- evaluatie
- CLIL en FOS
- de overgang van het basisonderwijs naar het secundair
- aandacht voor correcte instructietaal
- observeren, discussiëren over en analyseren van vernieuwende en motiverende werkvormen : BZL en BZW, portfolio, bordboek, taaltaken, methodesites, online oefeningen,...
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |