Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 88,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van Schaftingen Jan
Andere docenten: Blomme Jurgen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
3 De leraar als inhoudelijk expert
4 De leraar als organisator
5 De leraar als innovator/onderzoeker
- de student heeft een grondige kennis van en inzicht in de basisprincipes van het geschiedenisonderwijs;
- de student heeft een grondige kennis van en inzicht in de basisprincipes van historisch denken en historisch bewustzijn;
- de student heeft kennis van en inzicht in de terminologie en de basisprincipes van de eindtermen en de leerplannen geschiedenis van de tweede graad ASO/KSO/TSO, van de vakoverschrijdende / transversale eindtermen S.O. en van de mogelijkheden om vanuit het vak geschiedenis aan te sluiten bij het gemeenschappelijk funderend leerplan en het ICT_leerplan;
- de student kan de principes van de vakdidactiek en van de eindtermen en de leerplannen geschiedenis toepassen in praktische voorbeelden (selectie en ordening van leerinhouden, selectie en formulering van respectievelijk leerplandoelen en lesdoelen, doelgerichte keuze van middelen en werkvormen, didactische analyse van historische bronnen, uitwerken van didactische werkvormen, ontwerpen van toetsen, omgaan met digitale leerplantools en opstellen van jaar- en graadplannen, toegespitst op de 2de graad ASO/TSO/KSO en met aandacht voor de didactische basisprincipes).
Competentiegerichte doelstellingen
- de student heeft een grondige kennis van en inzicht in de basisprincipes van het geschiedenisonderwijs;
- de student heeft een grondige kennis van en inzicht in de basisprincipes van historisch denken en historisch bewustzijn;
- de student heeft kennis van en inzicht in de terminologie en de basisprincipes van de eindtermen en de leerplannen geschiedenis van de tweede graad S.O., van de vakoverschrijdende / transversale eindtermen S.O. en van de mogelijkheden om vanuit het vak geschiedenis aan te sluiten bij het gemeenschappelijk funderend leerplan en het ICT-leerplan;
- de student kan de principes van de vakdidactiek en van de eindtermen en de leerplannen geschiedenis toepassen in praktische voorbeelden (toegespitst op de leerinhouden van de 2de graad S.O.):
- vakinhoudelijke voorbereiding m.i.v. gericht zoeken naar relevante informatiebronnen;
- functionele en doelgerichte evaluatie van bestaand didactisch materiaal;
- functionele en doelgerichte selectie en ordening van leerinhouden;
- selectie en formulering van respectievelijk leerplandoelen en lesdoelen;
- doelgerichte keuze van middelen en werkvormen;
- didactische analyse van historische bronnen;
- uitwerken van didactische werkvormen;
- ontwerpen van een didactisch verantwoorde toets;
- de student leest een historische roman en kan de inhouden daarvan en passages daaruit vakdidactisch benutten;
- hanteert een heldere en correcte taal.
Er wordt van de studenten verwacht dat ze de vakdidactische inzichten en vaardigheden verworven in de 1ste schijf verdiepen en grondiger, doelgerichter en efficiënter toepassen. De leerinhouden waarmee gewerkt wordt in de 2de schijf zijn gericht op leerlingen van de tweede graad S.O. en zijn daarom uitgebreider en complexer dan die in de 1ste schijf. Dit vereist van de studenten ook een grondiger vakinhoudelijke verkenning en didactische verwerking van de leerinhouden.
In de syllabus 1PR1 GE wordt na elk hoofdstuk een overzicht gegeven van de specifieke doelen die de student moet bereiken. Alle doelen die betrekking hebben op de tweede graad S.O. moeten in de 2de schijf bereikt worden. De studiewijzer bevat een volledig overzicht daarvan; indien nodig aangevuld met eventuele extra doelen.
Beoordelingscriteria
De minimale beoordelingscriteria worden gebaseerd op de volgende basiscompetenties:
- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de leraar als inhoudelijke expert
- de leraar als organisator
- de leraar als innovator/onderzoeker
Zie Studiewijzer voor de gedetailleerde beoordelingscriteria en de quoteringsregels.
Omschrijving Inhoud
- de recente ontwikkelingen van geschiedenis als onderwijsvak in het secundair onderwijs, met speciale aandacht voor historisch denken en historisch bewustzijn;
- de basisprincipes van het geschiedenisonderwijs toegespitst op leerinhouden van de tweede graad S.O.;
- de terminologie en de basisprincipes van de eindtermen en de leerplannen geschiedenis van de tweede graad (verschillende domeinen);
- toepassingen van de basisprincipes van de vakdidactiek, van de basisprincipes historisch denken en historisch bewustzijn en van de basisprincipes van de eindtermen en de leerplannen geschiedenis in praktische voorbeelden (selectie en ordening van leerinhouden, selectie en formulering van respectievelijk leerplandoelen en lesdoelen, doelgerichte keuze van middelen en werkvormen, didactische analyse van historische bronnen, uitwerken van didactische werkvormen, ontwerpen van toetsen, jaar- en graadplannen, toegespitst op de tweede graad en met aandacht voor de didactische basisprincipes).
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 19 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 40,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 40,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De uiteindelijke score wordt bepaald door de som van de verschillende opdrachten. De opdrachten worden in de eerste les toegelicht en opgenomen in de studiewijzer.