Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakdidactiek haartooi (AL)13814/15168/2425/1/60
Studiegids

Vakdidactiek haartooi (AL)

13814/15168/2425/1/60
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • haartooi
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Verbeure Katrien
Andere docenten: Balloey Charlotte
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR01De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.componentBS
OSO/LR07De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin.componentBS
OSO/LR09De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

o Doelgericht en efficiënt lesmethodieken en didactisch materiaal ontwikkelen i.f.v. de lessen  
o Kan kritisch leerinhouden opzoeken en selecteren van vakgebonden leerstof, deze associëren met gegevens van de beginsituatie en van daaruit een passende lesmethodiek realiseren.
o Kan kritisch deze leerinhouden ordenen en op een correcte wijze schriftelijk verwerken in de lesvoorbereiding en de leerlingennota’s. Bij het uitschrijven van lesvoorbereidingen wordt rekening gehouden met zoveel mogelijk (vak)didactische principes.
o Lessituaties bedenken en uitschrijven waarbij een creatieve lesaanpak een absolute meerwaarde geeft aan het zelfsturend leren van de leerling.
o Kan op een creatieve en innovatieve wijze inoefen- en herhalingslessen opmaken met aandacht voor variatie in spelmethodieken.
o Kan een gepaste keuze maken van leermiddelen in overeenkomst met de lesmethodiek.
o Kan efficiënte werkvormen kiezen en uitwerken vanuit een opgegeven beginsituatie.
o Leert reflecteren over zijn eigen handelen en zijn samenwerking met teamleden.
o Is in staat kritisch te reflecteren en de opgegeven aandachtspunten te concretiseren in de daaropvolgende praktijkmomenten.

Beoordelingscriteria

De student: Kan doelgericht en efficiënt lesmethodieken en didactisch materiaal ontwikkelen in functie van lessen waarbij groepswerk, het ASA principe, het activiteitsprincipe, het proefondervindelijk leren, het zelfsturend leren en het onderzoekend leren aan bod komen.
Kan op een creatieve wijze inoefen- en herhalingslessen opmaken met specifieke aandacht voor spelmethodieken. Kan efficiënte en aangepaste werkvormen kiezen en uitwerken vanuit een gegeven beginsituatie. 
Leert reflecteren over zijn eigen werk en is in staat verbeterpunten te formuleren.


Wie tekorten heeft voor één van de evaluatieonderdelen heeft nog niet alle te verwerven competenties bereikt. Om erover te waken dat alle studenten de vereiste competenties bereiken, worden volgende afspraken gemaakt:
Wanneer de student voor 2 van de 4 taken EN op het schriftelijk examen minder dan 50% scoort dan kan de student voor het olod Vakdidactiek nog maximaal 9/20 behalen.

Opmerking: bij het niet tijdig indienen van de digitale versie van het werkstuk verbonden aan de 1ste examenperiode zonder geldige reden, is de quotering voor dit werkstuk 0/20.

Omschrijving Inhoud

o Competentiegericht onderwijs kaderen in de visie en de inhoud van de nieuwe leerplannen.
o Implementatie van verschillende didactische werkvormen waarbij actieve werkvormen op de voorgrond staan.
o Diverse vormen van begeleid zelfstandig leren o.a. hoekenwerk, contractwerk, verschillende opdrachtvormen, proefondervindelijk leren, onderzoekend leren,….
o Implementatie van de verschillende didactische principes zoals het aanschouwelijkheidprincipe, het belangstellingsprincipe, het differentiatieprincipe e.a.
o Creatieve werkvormen bij herhaling- en inoefenlessen, verantwoorde spelmethodieken.
o Evaluatiemethodieken en reflectiemethodieken in functie van competentiegericht onderwijs o.a. evalueren aan de hand van rubric, (zelf) reflecteren aan de hand van de STARRT-methode, ….

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Pivot Point digitaal leerplatform LABVerplicht
  • Auteur: https://www.pivotpoint.be/LAB.html
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges3,00 uren
  • Startmoment: 21 september 2020
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd45,00 uren
  • Startmoment: 21 september 2020
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Startmoment: 21 september 2020
Zelfstudie
Zelfstudie40,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluaties en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.