Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Verbeure Katrien
Andere docenten: Balloey Charlotte
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
o Doelgericht en efficiënt lesmethodieken en didactisch materiaal ontwikkelen i.f.v. de lessen
o Kan kritisch leerinhouden opzoeken en selecteren van vakgebonden leerstof, deze associëren met gegevens van de beginsituatie en van daaruit een passende lesmethodiek realiseren.
o Kan kritisch deze leerinhouden ordenen en op een correcte wijze schriftelijk verwerken in de lesvoorbereiding en de leerlingennota’s. Bij het uitschrijven van lesvoorbereidingen wordt rekening gehouden met zoveel mogelijk (vak)didactische principes.
o Lessituaties bedenken en uitschrijven waarbij een creatieve lesaanpak een absolute meerwaarde geeft aan het zelfsturend leren van de leerling.
o Kan op een creatieve en innovatieve wijze inoefen- en herhalingslessen opmaken met aandacht voor variatie in spelmethodieken.
o Kan een gepaste keuze maken van leermiddelen in overeenkomst met de lesmethodiek.
o Kan efficiënte werkvormen kiezen en uitwerken vanuit een opgegeven beginsituatie.
o Leert reflecteren over zijn eigen handelen en zijn samenwerking met teamleden.
o Is in staat kritisch te reflecteren en de opgegeven aandachtspunten te concretiseren in de daaropvolgende praktijkmomenten.
Beoordelingscriteria
De student: Kan doelgericht en efficiënt lesmethodieken en didactisch materiaal ontwikkelen in functie van lessen waarbij groepswerk, het ASA principe, het activiteitsprincipe, het proefondervindelijk leren, het zelfsturend leren en het onderzoekend leren aan bod komen.
Kan op een creatieve wijze inoefen- en herhalingslessen opmaken met specifieke aandacht voor spelmethodieken. Kan efficiënte en aangepaste werkvormen kiezen en uitwerken vanuit een gegeven beginsituatie.
Leert reflecteren over zijn eigen werk en is in staat verbeterpunten te formuleren.
Wie tekorten heeft voor één van de evaluatieonderdelen heeft nog niet alle te verwerven competenties bereikt. Om erover te waken dat alle studenten de vereiste competenties bereiken, worden volgende afspraken gemaakt:
Wanneer de student voor 2 van de 4 taken EN op het schriftelijk examen minder dan 50% scoort dan kan de student voor het olod Vakdidactiek nog maximaal 9/20 behalen.
Opmerking: bij het niet tijdig indienen van de digitale versie van het werkstuk verbonden aan de 1ste examenperiode zonder geldige reden, is de quotering voor dit werkstuk 0/20.
Omschrijving Inhoud
o Competentiegericht onderwijs kaderen in de visie en de inhoud van de nieuwe leerplannen.
o Implementatie van verschillende didactische werkvormen waarbij actieve werkvormen op de voorgrond staan.
o Diverse vormen van begeleid zelfstandig leren o.a. hoekenwerk, contractwerk, verschillende opdrachtvormen, proefondervindelijk leren, onderzoekend leren,….
o Implementatie van de verschillende didactische principes zoals het aanschouwelijkheidprincipe, het belangstellingsprincipe, het differentiatieprincipe e.a.
o Creatieve werkvormen bij herhaling- en inoefenlessen, verantwoorde spelmethodieken.
o Evaluatiemethodieken en reflectiemethodieken in functie van competentiegericht onderwijs o.a. evalueren aan de hand van rubric, (zelf) reflecteren aan de hand van de STARRT-methode, ….
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluaties en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.