Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 76,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Bollaert Tamara
Andere docenten: Jossels Daan
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- De student past de didactiek OVUR toe in verschillende vaardigheidslessen.
- De student past de correcte didactische fasering toe bij lessen taalbeschouwing en fictie.
- De student bouwt lessen Nederlands op voor de arbeidsmarktfinaliteit.
- De student integreert ICT functioneel in de lessen Nederlands.
- De student stelt evaluatieformulieren en evaluatievormen op voor de mondelinge en schriftelijke vaardigheden, voor taalbeschouwing en literatuur.
- De student integreert differentiatie functioneel in de lessen Nederlands.
- De student toont inzicht in leerlijnen en communicatieve opdrachten i.v.m. het vak Nederlands.
- De student bouwt leerlijnen op in functie van communicatieve opdrachten .
- De student uit zijn boodschap in begrijpelijk, gepast, aantrekkelijk Standaardnederlands.
De leraar als lid van een schoolteam:
-De student schetst het belang van de vakgroepwerking bij het uitschrijven en toepassen van een jaarplan, het gebruiken van de leerplannen.
De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap:
-De student neemt deel aan het maatschappelijk debat rond veranderingen binnen de onderwijsgemeenschap.
-De student maakt gebruik van de leerplannen als essentieel document binnen de onderwijsgemeenschap.
Beoordelingscriteria
- De student werkt didactische modellen voor de verschillende leerplancomponenten uit.
- De student werkt strategieën, werkvormen en lesvoorbereidingen (via het OVUR-schema) uit voor de vaardigheden spreken, luisteren, lezen, schrijven en ICT in functie van de doelgroep en leerdoelen.
- De student werkt evaluatie- en differentiatievormen in functie van doelgroep en leerdoelen uit voor spreken, lezen, luisteren en schrijven.
- De student vergelijkt de accenten van de eerste met de tweede graad voor spreken/luisteren en lezen/schrijven.
- De student schakelt ICT zinvol in in lessen Nederlands.
- De student drukt zich uit in begrijpelijk, gepast en aantrekkelijk Standaardnederlands.
- De student toont inzicht in leerlijnen en taaltaken ivm het vak Nederlands.
- De student bouwt logische leerlijnen op naar taaltaken toe.
- De student schat de toepasbaarheid van taalgerelateerde applicaties in.
- De student uit zijn boodschap in begrijpelijk, gepast, aantrekkelijk Standaardnederlands.
Omschrijving Inhoud
- Leerlijnen, communicatieve opdrachten en jaarplannen
- Toepassing van de OVUR-strategie in vaardigheidslessen
- Toepassing van de didactische fasering binnen een les taalbeschouwing en fictie
- Evaluatie van de mondelinge en schriftelijke vaardigheden, taalbeschouwing en literatuur
- ICT in het vak Nederlands
- Nederlands in de B-stroom en arbeidsmarktfinaliteit
- Differentiëren in een les Nederlands
- Taalgerelateerde applicaties voor het schoolvak Nederlands
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Concrete afspraken hieromtrent vind je in de Studiewijzer.
Op basis van peerassessment kan een groepsscore aangepast worden naar een individuele score.
Wie een deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9/20 scoort, kan de student maximaal 9 op 20 behalen voor dit olod.