Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 77,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Demuynck Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Vakinhoudelijke vaardigheden
• Beheerst de vaktaal.
• Detecteert hiaten in de eigen vakdeskundigheid en vult die aan.
Didactische vaardigheden
• Afstemmen van projectdoelen aan de actuele doelenkaders.
• Bevraagt de beginsituatie voldoende.
• Vertaalt leerinhouden naar de beginsituatie.
• Ontwikkelen van leerinhouden over verschillende workshops heen binnen een project PK.
• Zet de deelnemers aan tot actief en reflectief omgaan met kunst en cultuur.
• Realiseert een krachtige leeromgeving op vlak van fasering, differentiatie en evaluatie.
• Heeft aandacht voor nieuwe evaluatievormen en competentiegericht evalueren.
Pedagogische vaardigheden
• Zorgt ervoor dat alle deelnemers betrokken worden.
• Stelt en handhaaft duidelijke grenzen.
Reflectieve vaardigheden
• Is zelfkritisch.
Beoordelingscriteria
Beheerst de student de vaktaal?
Detecteert de student hiaten in de eigen vakdeskundigheid en vult hij/zij die aan?
Stemt de student projectdoelen af aan de actuele doelenkaders?
Bevraagt de student de beginsituatie voldoende?
Vertaalt de student de leerinhouden naar de beginsituatie?
Kan de student een project ontwikkelen over verschillende workshops heen?
Zet de student de deelnemers aan tot actief en reflectief omgaan met kunst en cultuur?
Realiseert te student een krachtige leeromgeving op vlak van fasering, differentiatie en evaluatie?
Heeft de student aandacht voor nieuwe evaluatievormen en competentiegericht evalueren?
Zorgt de student ervoor dat alle deelnemers betrokken worden?
Is de student zelfkritisch?
Omschrijving Inhoud
Workshops ontwikkelen met oog voor vaktaal en technieken
Projectdoelen afstemmen aan de actuele doelenkaders.
Beginsituatie bevragen en omschrijven.
De leerinhouden vertalen naar de beginsituatie.
Aandacht voor differentiatie.
Ontwikkelen van projecten bestaande uit meerdere workshops.
Deelnemers aanzetten tot actief en reflectief omgaan met kunst en cultuur.
Een krachtige leeromgeving realiseren op vlak van fasering, differentiatie en evaluatie.
Nieuwe evaluatievormen en competentiegericht evalueren.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 30,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 50,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De totaalscore van dit OLOD wordt bepaald door:
- een werkstuk (buiten de examenperiode)
- een mondeling examen (binnen de examenperiode)
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.