Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 77,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Descheemaeker Sien
Andere docenten: Verhegge Stanley
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De student kan leerinhoud en begeleiding aanpassen naar de verschillende onderwijsvormen (ASO, BSO, TSO, KSO)
De student kan door het opmaken van lesfiches aantonen verschillende werkvormen in zijn les te voorzien en deze op een degelijke wijze uitwerken.
De student geeft via opdrachten blijk van inzicht in de opbouw en ordening van de leerinhoud doorheen het jaar.
De student kan werkbladen Plastische Opvoeding opstellen en inzetten.
De student kan verschillende evaluatievormen toepassen binnen Plastische Opvoeding.
De student kan opdrachten uitwerken die creativiteit stimuleren bij de leerlingen.
Beoordelingscriteria
De student kan de maatschappelijke visie en functie van het onderwijsvak expliciteren en er een eigen standpunt in nemen.
De student kan werken met de leerplannen Plastische Opvoeding van het secundair onderwijs van de verschillende onderwijsvormen.
De student kan de leerinhouden voor de lessen Plastische Opvoeding differentiëren volgens de doelgroep.
De student kan de methodiek aanpassen aan de doelgroep.
De student kan de begeleiding afstemmen binnen een klasgroep.
De student kan de leerinhouden plastische opvoeding inpassen in een jaarplanning.
De student kan op een goede manier diverse evaluatievormen hanteren.
De student kan de eerste stappen naar vakoverschrijdend werken verkennen.
De student kan diverse media hanteren om zijn les te brengen.
De student kan opdrachten uitwerken die creativiteit stimuleren bij de leerlingen.
Omschrijving Inhoud
- Grondige studie van de leerplannen, gekoppeld aan de verschillende onderwijsvormen.
- Didactische beginsituatie van Plastische Opvoeding in de verschillende onderwijsvormen verduidelijken.
- Aanpassen van vakmethodiek aan de doelgroep/onderwijsvorm.
- Vakgericht klasmanagement en organisatie gekoppeld aan werkvormen.
- Kennis maken met jaarplanningen, ordenen van leerinhouden gekoppeld aan timing.
- Binnenklasdifferentiatie.
- Aandacht voor proces- en productevaluatie in Plastische Opvoeding.
- Informatie- en onderzoeksvaardigheden toepassen binnen het vak.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 40,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 60,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 40,00 | |