Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakdidactiek plastische opvoeding (AL)13822/15168/2425/1/64
Studiegids

Vakdidactiek plastische opvoeding (AL)

13822/15168/2425/1/64
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • plastische opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 77,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Descheemaeker Sien
Andere docenten: Verhegge Stanley
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR01De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.componentBS
OSO/LR07De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin.componentBS
OSO/LR09De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De student kan leerinhoud en begeleiding aanpassen naar de verschillende onderwijsvormen (ASO, BSO, TSO, KSO)
De student kan door het opmaken van lesfiches aantonen verschillende werkvormen in zijn les te voorzien en deze op een degelijke wijze uitwerken.
De student geeft via opdrachten blijk van inzicht in de opbouw en ordening van de leerinhoud doorheen het jaar.
De student kan werkbladen Plastische Opvoeding opstellen en inzetten.
De student kan verschillende evaluatievormen toepassen binnen Plastische Opvoeding.
De student kan opdrachten uitwerken die creativiteit stimuleren bij de leerlingen.



Beoordelingscriteria

De student kan de maatschappelijke visie en functie van het onderwijsvak expliciteren en er een eigen standpunt in nemen.
De student kan werken met de leerplannen Plastische Opvoeding van het secundair onderwijs van de verschillende onderwijsvormen.
De student kan de leerinhouden voor de lessen Plastische Opvoeding differentiëren volgens de doelgroep.
De student kan de methodiek aanpassen aan de doelgroep.
De student kan de begeleiding afstemmen binnen een klasgroep.
De student kan de leerinhouden plastische opvoeding inpassen in een jaarplanning.
De student kan op een goede manier diverse evaluatievormen hanteren.
De student kan de eerste stappen naar vakoverschrijdend werken verkennen.
De student kan diverse media hanteren om zijn les te brengen.
De student kan opdrachten uitwerken die creativiteit stimuleren bij de leerlingen.

Omschrijving Inhoud

- Grondige studie van de leerplannen, gekoppeld aan de verschillende onderwijsvormen.
- Didactische beginsituatie van Plastische Opvoeding in de verschillende onderwijsvormen verduidelijken.
- Aanpassen van vakmethodiek aan de doelgroep/onderwijsvorm.
- Vakgericht klasmanagement en organisatie gekoppeld aan werkvormen.
- Kennis maken met jaarplanningen, ordenen van leerinhouden gekoppeld aan timing.
- Binnenklasdifferentiatie.
- Aandacht voor proces- en productevaluatie in Plastische Opvoeding.
- Informatie- en onderzoeksvaardigheden toepassen binnen het vak.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Plastische opvoeding vakdidactiekVerplicht
  • Auteur: vakgroep plastische opvoeding
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges12,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Locatie: GOU
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd44,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd1,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie20,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterMondeling40,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling60,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk40,00