Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakdidactiek gezondheidsopvoeding (AL)20462/15168/2425/1/86
Studiegids

Vakdidactiek gezondheidsopvoeding (AL)

20462/15168/2425/1/86
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • gezondheidsopvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 83,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Clercq Erna
Andere docenten: Claessens Gerda
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR01De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.componentBS
OSO/LR07De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin.componentBS
OSO/LR09De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De leraar als inhoudelijk expert:

leerplannen voor vakken met onderwijsbevoegdheid uit het domein maatschappij en welzijn deels zelfstandig doornemen, correct interpreteren en verwerken in lesuitwerkingen;
praktijklessen indirecte zorg doordacht en doelgericht uitwerken voor de tweede graad van het domein maatschappij en welzijn;
doelgericht evalueren van theorie- en praktijklessen in de tweede graad van het domein maatschappij en welzijn;
beroepskwalificaties binnen het domein maatschappij en welzijn opzoeken en linken met leerplandoelen uit het leerplan;
doelgericht inbouwen van differentiatie bij het uitwerken van lessen;
afstandsleren en zelfgestuurd leren aanwenden bij het uitwerken van lessen;
ICT doelgericht aanwenden bij verwerkingsopdrachten en het uitwerken van lessen;
een correcte schriftelijke taal hanteren bij het uitwerken van taken;

De leraar als organisator:
doelgericht stappenplannen opmaken i.f.v. methodisch handelen;

De leraar als innovator en onderzoeker:

leerplannen van de verschillende onderwijskoepels digitaal raadplegen;
digitale tools geschikt voor afstandsleren/zelfgestuurd leren ontdekken en hanteren.

Beoordelingscriteria

De student kan:

  • doelgericht lessen (theorie en praktijk) voor de 1ste en de 2de graad van de vakken met lesbevoegdheid, didactisch en pedagogisch verantwoord, creatief en zelfstandig uitwerken met aandacht voor vernieuwende, activerende onderwijsvormen, steunend op de richtlijnen uit de leerplannen;
  • de taxonomie van Bloom doelgericht aanwenden bij het uitwerken en evalueren van lessen;
  • doelgericht differentiatie inbouwen bij het uitwerken van lessen;
  • een jaarplan doordacht opmaken;
  • ICT doelgericht inbouwen bij het voorbereiden van lessen;
  • een verzorgde schriftelijke taal hanteren bij het uitwerken van taken en opdrachten.

Omschrijving Inhoud

Leerplanstudie van vakken met onderwijsbevoegdheid in het secundair onderwijs
Uitwerken praktijklessen voor de 2de graad maatschappij en welzijn met aandacht voor methodisch werken in een stappenpla
Evalueren van theorie- en praktijklessen in de 2de graad maatschappij en welzijn
Beroepskwalificaties in het domein maatschappij en welzijn
Differentiëren en zelfgestuurd leren: hoe pak ik het aan?
Digitale tools geschikt voor afstandsleren/zelfgestuurd leren in het domein maatschappij en welzijn
Uitwerken van lessen i.f.v. stageweken

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges8,00 uren
  • Duur: 1 semester
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd45,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie30,00 uren
  • Duur: 1 semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen de studenten zich  niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

Dit blended onderderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on- en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben recht op een nieuwe inleverdatum.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Afwezigheid wettigen