Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakdidactiek wiskunde (AL)13827/15168/2425/1/18
Studiegids

Vakdidactiek wiskunde (AL)

13827/15168/2425/1/18
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • wiskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Coussement Els
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR01De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.componentBS
OSO/LR07De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin.componentBS
OSO/LR09De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

  • de ontwikkelingsdoelen wiskunde van het eerste leerjaar B, het beroepsvoorbereidend leerjaar, het beroepsonderwijs en het project algemene vakken uit het secundair onderwijs kennen
  • op de hoogte zijn van de beginsituatie van het secundair onderwijs en de eindtermen wiskunde uit de basisschool herkennen
  • in staat zijn om op creatieve wijze een lessenreeks voor een beroepsklas op te maken
  • de methodieken van het wiskundeberoepsonderwijs kennen
  • op een verantwoorde manier een voorbereiding over rekenen met reële getallen kunnen opstellen
  • op de hoogte zijn van de beginsituatie aangaande functies en de situering ervan in het leerplan secundair onderwijs kennen
  • de didactiek rond de invoering van het functiebegrip en aanverwante begrippen beheersen
  • een overhoring en een examen kunnen opmaken bij een lessenreeks van het S.O.
  • een oplossingsschema en een correctiesleutel van een overhoring of een examen kunnen opmaken
  • een voorbereiding van een meetkundeles kunnen opmaken en de opbouw kunnen verantwoorden
  • ICT-vaardigheden in de verschillende onderdelen kunnen integreren

Beoordelingscriteria

  • Moeilijkheden met het rekenen met reële getallen kunnen uitleggen in een behoorlijke vaktaal.
  • Het functiebegrip op een didactisch verantwoorde en wiskundig correcte manier kunnen aanbrengen.
  • Een schriftelijke overhoring over een lesonderwerp kunnen opstellen.
  • Meetkundelessen op een verantwoorde wijze opstellen.
  • Een lessenreeks voor een beroepsklas kunnen opstellen en verantwoorden.

Omschrijving Inhoud

  • Methodieken van onderwerpen uit het beroepsonderwijs.
  • Voorbereidingen van meetkundelessen.
  • Rekenproblemen met wortelvormen.
  • Functiebegrip.
  • Evaluatietechnieken en -criteria van overhoringen en examens.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Wiskundig probleemoplossend denken voor het beroepsonderwijsVerplicht
  • Auteur: Pensaert, M. & Wouters, R.
  • Uitgever: Plantyn
  • Editie: 2013
  • ISBN-nr: 978-90-301-4224-9
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Cursusteksten
Wiskunde vakdidactiekVerplicht
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Editie: 2022-2023
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
RekenmachineVerplicht
  • Code: 134
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
  • Opmerking: We maken gebruik van TI-83 (plus) of TI-84 (plus (CE-T)). TI-Nspire wordt niet toegestaan.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges2,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Opmerking: Maximum 12 uur
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd43,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie43,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid..

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterMondeling35,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk65,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling35,00
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling65,00