Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Coussement Els
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- de ontwikkelingsdoelen wiskunde van het eerste leerjaar B, het beroepsvoorbereidend leerjaar, het beroepsonderwijs en het project algemene vakken uit het secundair onderwijs kennen
- op de hoogte zijn van de beginsituatie van het secundair onderwijs en de eindtermen wiskunde uit de basisschool herkennen
- in staat zijn om op creatieve wijze een lessenreeks voor een beroepsklas op te maken
- de methodieken van het wiskundeberoepsonderwijs kennen
- op een verantwoorde manier een voorbereiding over rekenen met reële getallen kunnen opstellen
- op de hoogte zijn van de beginsituatie aangaande functies en de situering ervan in het leerplan secundair onderwijs kennen
- de didactiek rond de invoering van het functiebegrip en aanverwante begrippen beheersen
- een overhoring en een examen kunnen opmaken bij een lessenreeks van het S.O.
- een oplossingsschema en een correctiesleutel van een overhoring of een examen kunnen opmaken
- een voorbereiding van een meetkundeles kunnen opmaken en de opbouw kunnen verantwoorden
- ICT-vaardigheden in de verschillende onderdelen kunnen integreren
Beoordelingscriteria
- Moeilijkheden met het rekenen met reële getallen kunnen uitleggen in een behoorlijke vaktaal.
- Het functiebegrip op een didactisch verantwoorde en wiskundig correcte manier kunnen aanbrengen.
- Een schriftelijke overhoring over een lesonderwerp kunnen opstellen.
- Meetkundelessen op een verantwoorde wijze opstellen.
- Een lessenreeks voor een beroepsklas kunnen opstellen en verantwoorden.
Omschrijving Inhoud
- Methodieken van onderwerpen uit het beroepsonderwijs.
- Voorbereidingen van meetkundelessen.
- Rekenproblemen met wortelvormen.
- Functiebegrip.
- Evaluatietechnieken en -criteria van overhoringen en examens.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid..
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 35,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 65,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 35,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 65,00 | |