Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 76,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 28,30
Totale kostprijs: € 28,30
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Coppenholle Joris
Andere docenten: Herreman Matthias
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | 2 | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | 2 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De doelstellingen van 'Vakstudie aardrijkskunde 4 (AL)' sluiten aan bij de volgende basiscompetenties:
1. De leraar als inhoudelijk expert
- Aspecten van het leefmilieu visualiseren in kringlopen om aldus verstoringen ervan te detecteren en oplossingsrichtingen voor te stellen.
- Alle factoren die van invloed zijn op de verspreiding van soorten weergeven om inzicht te krijgen in het belang ervan voor de biodiversiteit en de noodzaak van de bescherming ervan te begrijpen.
- De evolutie van de biodiversiteit doorheen de tijd onderzoeken om de noodzaak van de bescherming van een groot aantal dier-en plantensoorten actief te promoten.
- De verschillende manieren waarop de milieu-impact van de mens kan gemeten worden achterhalen ten einde zijn eigen ecologische voetafdruk in het dagelijks leven substantieel te verkleinen.
- Alle onderdelen uit de vakstudie via het systeemdenken ('Earth System Science') integreren.
- Met GIS-software en teledetectie milieuproblemen cartografisch voorstellen en analyseren.
2. De leraar als organisator
- Met GIS-software en teledetectie milieuproblemen cartografisch voorstellen en analyseren
3. De leraar als onderzoeker/innovator
- Met GIS-software en teledetectie milieuproblemen cartografisch voorstellen en analyseren.
4. De leraar als lid van een schoolteam
- Een realistische planning uitwerken om aldus een meervoudige vakinhoudelijke opdracht tot een goed einde te brengen binnen een opgegeven deadline.
Bij elk van bovenstaande doelstellingen moet de student een correcte vakterminologie hanteren. Bij taken is er ook de talige doelstelling om een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal te hanteren.
Beoordelingscriteria
De verschillende competentiegerichte doelen voor 'Vakstudie Aardrijkskunde 4 (AL)' worden beoordeeld via opdrachten (werkstukken) en vraagstelling (examens), waarin de student aantoont dat hij de inhouden en vaardigheden zelfstandig en in wisselende situaties, met inbegrip van de geïntegreerde leerlijnen en met toenemende complexiteit, kan toepassen, door in:
1. De leraar als inhoudelijk expert
- Aspecten van het leefmilieu te visualiseren in kringlopen om aldus verstoringen ervan te detecteren en oplossingsrichtingen voor te stellen.
- Alle factoren die van invloed zijn op de verspreiding van soorten weer te geven om inzicht te krijgen in het belang ervan voor de biodiversiteit en de noodzaak van de bescherming ervan te begrijpen.
- De evolutie van de biodiversiteit doorheen de tijd te onderzoeken om de noodzaak van de bescherming van een groot aantal dier-en plantensoorten actief te promoten.
- De verschillende manieren waarop de milieu-impact van de mens kan gemeten worden te achterhalen ten einde zijn eigen ecologische voetafdruk in het dagelijks leven substantieel te verkleinen.
- Alle onderdelen uit de vakstudie via het systeemdenken ('Earth System Science') te integreren.
- Met GIS-software en teledetectie milieuproblemen cartografisch voor te stellen en te analyseren.
2. De leraar als organisator
- Met GIS-software en teledetectie milieuproblemen cartografisch voor te stellen en te analyseren
3. De leraar als onderzoeker/innovator
- Met GIS-software en teledetectie milieuproblemen cartografisch voor te stellen en te analyseren.
4. De leraar als lid van een schoolteam
- Een realistische planning uit te werken om aldus een meervoudige vakinhoudelijke opdracht tot een goed einde te brengen binnen een opgegeven deadline.
Omschrijving Inhoud
De inhoud van 'Vakstudie aardrijkskunde 4 (AL)' is opgedeeld in hoofdstukken die overeenkomen met volgende onderwerpen:
- Analyse van het leefmilieu via visualisatie in kringlopen
- Inzicht in de factoren die van invloed zijn op de spreiding van soorten op aarde
- Onderzoek naar de evolutie van de biodiversiteit op aarde
- Het meten van de milieu-impact van de mens aan de hand van hiervoor speciaal ontwikkelde theoretische concepten
- Integratie van alle onderdelen via het voor (milieu-) geografie relevante systeemdenken ('Earth system Science')
- Visualisatie en interpretatie van een geografisch relevant milieuprobleem met GIS-software en teledetectie
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Boeken
De Boeck atlasVerplicht€ 28,30 - Auteur: De Maeyer, P., Daenekint, D., Merchiers, J., Paternoster, J. & Tibau, G.
- Uitgever: De Boeck
- Editie: 2024
- ISBN-nr: 978-94-647-0629-1
- Medium: Papier
- Te koop via de verkoopdienst
- In voorraad
Cursusteksten
Aardrijkskunde vakstudie 4Verplicht - Auteur: Coppenholle, J. & Vandenbroele, L.
- Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
- Te koop via de verkoopdienst
- In voorraad
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 20,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt,
verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden
gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht
op een nieuwe inleverdatum.