Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 82,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 28,30
Totale kostprijs: € 28,30
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Coppenholle Joris
Andere docenten: Herreman Matthias
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 3 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | 3 | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | 3 | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | 1 | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | 1 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De doelstellingen van 'Vakstudie aardrijkskunde 5 (AL)' sluiten aan bij de volgende basiscompetenties:
OLR 3. De leerkracht als inhoudelijk expert
- De verschillende wereld(sub)regio's in verschillende vlakken kunnen analyseren vanuit verschillende invalshoeken om via een leerpad voor te stellen in interactieve opdrachten gebruik makend van een geografisch wereldbeeld, structuurschema's, systeemdenken, modellen en het syndroomconcept.
- De regionale analyse ondersteunen met gebruik van interactieve internetoefeningen en GIS-toepassingen om infobronnen kritisch door te lichten.
- Via een parate kennistoets aantonen dat de vakexpertise bestaat uit geassimileerde kennis en het volgen van het vak in een breder kader dan afgebakend in een syllabus.
OLR 5. De leerkracht als innovator/onderzoeker
- Leerinhouden van het S.O. via een leerpad en interactieve internettoepassingen vernieuwen om deze tijdens de komende lesstage nuttig aan te wenden
OLR 7. De leerkracht als lid van een schoolteam
- Concepten en vakinhouden implementeren om voor de medestudenten een meerwaarde te bieden zodat de inhouden en methodieken bruikbaar zijn in de lesstage.
- Actief deelnemen aan bijeenkomsten, constructief samenwerken, een taakverdeling overleggen, afspraken naleven, verantwoordelijkheid nemen, reflecteren over en bespreken van ieders inbreng, de eigen opdrachten en aanpak bespreekbaar maken en feedback integreren om deze vaardigheden in de latere beroepspraktijk nuttig aan te wenden.
OLR 8. De leerkracht als partner van externen
- De vakinhouden van de syntheseschema's gebruiken om maatschappelijke en cultureel relevante verschijnselen in bijvoorbeeld een selectiegesprek te duiden.
OLR 10. De leerkracht als cultuurparticipant
- De vakinhouden van de syntheseschema's gebruiken om maatschappelijke en cultureel relevante verschijnselen aan leerlingen tijdens de komende lesstage te duiden.
Bij elk van bovenstaande doelstellingen moet de student een correcte vakterminologie hanteren. Bij taken is er ook de talige doelstelling om een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal te hanteren.
Beoordelingscriteria
De verschillende competentiegerichte doelen voor 'Vakstudie aardrijkskunde 5 (AL)' worden beoordeeld via opdrachten (werkstukken) en vraagstelling (examens), waarin de student aantoont dat hij de inhouden en vaardigheden zelfstandig en in wisselende situaties, met inbegrip van de geïntegreerde leerlijnen met toenemende complexiteit, kan toepassen, door in:
1. De leerkracht als inhoudelijk expert
- De verschillende wereld(sub)regio's in verschillende vlakken te analyseren vanuit verschillende invalshoeken om via een leerpad voor te stellen in interactieve opdrachten gebruik makend van een geografisch wereldbeeld, structuurschema's, modellen en het syndroomconcept.
- De regionale analyse te ondersteunen met gebruik van interactieve internetoefeningen en GIS-toepassingen om infobronnen kritisch door te lichten.
- Via een parate kennistoets aan te tonen dat de vakexpertise bestaat uit geassimileerde kennis en het volgen van het vak in een breder kader dan afgebakend in een syllabus.
2. De leerkracht als organisator
- Een realistische planning uit te werken om aldus een meervoudige vakinhoudelijke, pedagogische en vakdidactische opdracht tot een goed einde te brengen binnen een opgegeven deadline.
3. De leerkracht als innovator/onderzoeker
- Leerinhouden van het S.O. via een leerpad en interactieve internettoepassingen te vernieuwen om deze tijdens de komende lesstage nuttig aan te wenden
4. De leerkracht als lid van een schoolteam
- Concepten en vakinhouden te implementeren om voor de medestudenten een meerwaarde te bieden zodat de inhouden en methodieken bruikbaar zijn iin de lesstage.
- Actief deel te nemen aan bijeenkomsten, constructief samen te werken, een taakverdeling te overleggen, afspraken na te leven, verantwoordelijkheid te nemen, te reflecteren over en bespreken van ieders inbreng, de eigen opdrachten en aanpak bespreekbaar te maken en feedback te integreren om deze vaardigheden in de latere beroepspraktijk nuttig aan te wenden.
5. De leerkracht als partner van externen
- De vakinhouden van de syntheseschema's te gebruiken om maatschappelijke en cultureel relevante verschijnselen in bijvoorbeeld een selectiegesprek te duiden.
6. De leerkracht als cultuurparticipanten
- De vakinhouden van de syntheseschema's te gebruiken om maatschappelijke en cultureel relevante verschijnselen aan leerlingen tijdens de komende lesstage te duiden.
Omschrijving Inhoud
De inhoud van 'Vakstudie aardrijkskunde 5 (AL)' komt overeen met volgende onderwerpen:
- Het concept van de regionale geografie
- De regionale geografie van de verschillende wereld(sub)regio's.
- Cartografische en regionale analyse met Google Earth, freeware GIS-software en andere (online) ICT-tools.
- Systeemdenken.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Boeken
De Boeck atlasVerplicht€ 28,30 - Auteur: De Maeyer, P., Daenekint, D., Merchiers, J., Paternoster, J. & Tibau, G.
- Uitgever: De Boeck
- Editie: 2024
- ISBN-nr: 978-94-647-0629-1
- Medium: Papier
- Te koop via de verkoopdienst
- In voorraad
- Opmerking: Ook de nieuwe versie van 2023 is goed.
Cursusteksten
Aardrijkskunde vakstudie 5Verplicht - Auteur: Coppenholle, J. & Vandenbroele, L.
- Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
- Te koop via de verkoopdienst
- In voorraad
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 60,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 60,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 40,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.