Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Stijlleer (AL)12162/15168/2425/12365/30
Studiegids

Stijlleer (AL)

12162/15168/2425/12365/30
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • bio-esthetiek
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Vakstudie bio-esthetiek 3 (AL).
Studieomvang: 2 studiepunten
Totale studietijd: 50,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Vakstudie bio-esthetiek 3 (AL)' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Van der Borght Kato
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.2BG

Omschrijving Doelstellingen

De leraar als inhoudelijk expert

- Leggen per periode linken tussen het historisch kader, de opschik en de hedendaagse tijd.
- Plaatsen documentatie aan de hand van de kunstkenmerken in de juiste periode.
- De gehanteerde bronnen correct en volledig vermelden in een literatuurlijst.
- Realiseren  delen van de lesvoorbereiding met integratie van actieve werkvormen en beeldmateriaal over bepaalde perioden uit de geschiedenis.
- De student hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal
- De student hanteert de correcte spelling bij vakterminologie
- De student verwerft vakterminologie

De leraar als innovator/onderzoeker

- Wenden de inzichten verworven in de opleiding aan in de onderwijspraktijk.

Beroepshoudingen

- Durven een standpunt innemen.
- Zijn kritisch ingesteld.

Beoordelingscriteria

De periodes chronologisch kunnen weergeven.
Verduidelijken de invloeden (opschik, algemeenheden en kunst) die de opeenvolgende periodes op elkaar hebben.
Leggen verbanden tussen het historisch kader en de verschillende onderdelen van de opschik en tussen het historisch kader en de kunst.
Aan de hand van documentatie de periode op de tijdslijn kunnen situeren, de kunst en de kenmerken van de opschik herkennen en benoemen/verwoorden.
Geven het verband met de hedendaagse tijd weer.
Actieve werkvormen bij de lessen stijlleer opzoeken, uitwerken.

 

Omschrijving Inhoud

de Oudheid
de middeleeuwen
de renaissance
de barok
het rococo
het classicisme
de periode van de Franse revolutie en Napoleon
de romantiek
de tweede helft van de 19de eeuw en de twintigste eeuw

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Bio-esthetiek vakstudie 3: stijlleerVerplicht
  • Auteur: vakgroep bio-esthetiek
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges3,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd47,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De evaluatiecriteria worden toegelicht bij het eerste contactmoment. OLOD: Vakstudie bio-esthetiek 3
Leereenheden:
1. Lichaamsverzorging: 2 studiepunten
2. Stijlleer: 2 studiepunten
3. Aandoeningen: 1 studiepunt
4. Cosmetologie BE : 1 studiepunt
Algemeen: Wie tekorten heeft binnen de OLOD vakstudie bio-esthetiek 3 heeft nog niet alle basiscompetenties bereikt. Om erover te waken dat alle studenten de vereiste competenties bereiken passen wij voor de OLOD vakstudie bio-esthetiek 3 de volgende regels toe:
Afspraken: 
- Bij één 9 geldt de mathematische verrekening
- Bij één tekort van 8 scoort de student automatisch 9 op het niveau van het OLOD bio-esthetiek 3
- Bij één tekort dat kleiner is dan 8 scoort de student maximaal 8 op het niveau van het OLOD vakstudie bio-esthetiek 3
- Bij een tekort van tweemaal 9 scoort de student maximaal 9 op het niveau van het OLOD vakstudie bio-esthetiek 3
- Bij twee tekorten waarvan één een 8 of kleiner, scoort de student maximaal 8 op het niveau van het OLOD bio-esthetiek 3