Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
-
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs als Vakstudie bio-esthetiek 5 (AL)
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
- Specialisatie (2 studiepunten)
- Toegepaste wetenschappen 1 (1 studiepunt)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeel | Quotering? | Tweede examenkans mogelijk? |
Specialisatie | op 20 (tot op een geheel getal) | Ja |
Toegepaste wetenschappen 1 | op 20 (tot op een geheel getal) | Ja |
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Cornelis Delphine, Van de Voorde Enid, Verheeke Delphine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Omschrijving Doelstellingen
Onderdeel 'Specialisatie':
De leraar als inhoudelijk expert:
- Beschrijven de pathologische en niet- pathologische nagelafwijkingen en lichten de mogelijke behandelingen bij deze verschillende nagelafwijkingen toe.
- Sommen de verschillende nagelproblemen op en lichten de mogelijke oplossingen bij deze verschillende nagelproblemen toe.
- Benoemen de verschillende inwendige en uitwendige delen van de nagel.
- Beschrijven met eigen woorden het uithardingsproces onder invloed van licht.
- Vakterminologie correct definiëren, producten vergelijken en in verband brengen met elkaar.
- De inhoud van de leereenheid specialisatie relateren aan de handverzorgingspraktijk.
- De vaardigheid verwerven om correct en efficiënt éénvoudige nagelstylingtechnieken uit te voeren.
- Ontwikkelen inzichten en achtergronden in de beroepspraktijk.
- Verdiepen en verwerven van vakinhoud gekoppeld aan het onderwijsvak bio-esthetiek.
Beroepshoudingen:
- De student kan in een begeleidingsgesprek de eigen beperkingen en begrenzingen aangeven.
- Zoeken actief naar situaties om zijn/haar competenties te verbreden en te verdiepen.
- Zijn bereid zichzelf ter discussie te stellen.
De student hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal.
Onderdeel 'Toegepaste wetenschappen':
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal
- De student hanteert de correcte spelling bij vakterminologie
- De student verwerft vakterminologie
De leraar als inhoudelijke expert:
- Op een wetenschappelijk verantwoorde manier vakinhouden binnen de studierichting schoonheidsverzorging (derde graad van het technisch secundair onderwijs) onderwijzen.
- Vakterminologie correct definiëren, begrippen vergelijken en in verband brengen met elkaar
- Vakgebonden wetenschappelijk verantwoorde informatiebronnen verkennen.
Beroepshoudingen:
- Aandacht hebben voor actualiteiten in verband met het vak en hierop kunnen inspelen tijdens onderwijsactiviteiten.
- Een kritische houding kunnen aannemen.
- Relevante en wetenschappelijk verantwoorde informatiebronnen hanteren.
- Zelfstandig en kritisch informatie opzoeken en verwerken.
- Durven een standpunt innemen
De leraar als innovator/onderzoeker
- Wenden de inzichten verworven in de opleiding aan in de onderwijspraktijk.
Omschrijving Inhoud
Vakstudie bio-esthetiek 5
Onderdeel "Specialisatie":
Nagelstyling
Onderdeel "Toegepaste wetenschappen":
Volgende inhouden komen aan bod
- Basisprincipes van gezonde voeding.
- Relatie voeding en gezondheid: welvaartsziekten, deficiëntieziekten, eetstoornissen.
- Actuele trends zoals functionele voeding, enz....
Delen van het opleidingsonderdeel:
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Onderdeel "Specialisatie":
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Concrete afspraken hieromtrent vind je in de Studiewijzer.
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.
Onderdeel "Toegepaste wetenschappen":
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.
Afwezigheid wettigen
Onderdeel "Specialisatie":
Actieve deelname aan de vaardigheidslessen gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.
Actieve deelname aan het beoordelingsmoment is noodzakelijk aangezien deze sessie evaluatie bevat.
Onderdeel "Toegepaste wetenschappen":
Actieve deelname aan het beoordelingsmoment is noodzakelijk aangezien deze sessie evaluatie bevat.