Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakstudie biologie 5 (AL)12304/15168/2425/1/81
Studiegids

Vakstudie biologie 5 (AL)

12304/15168/2425/1/81
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • biologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 77,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Gabriël Kristine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.3BS

Omschrijving Doelstellingen

De leraar als inhoudelijk expert

De student kan:
- de relevante classificatiesystemen van levende organismen toelichten,
- de bouw van de sporenplanten en zwammen op macro- en microscopisch niveau observeren en nauwkeurig tekenen,
- het voorkomen, de kenmerken en de levenscycli van sporenplanten en zwammen bespreken,
- de besproken organismen plaatsen in de systematiek.

In dit OLOD wordt ook aandacht besteed aan talige doelstellingen:
- de student verwerft vakterminologie,
- de student hanteert de correcte spelling bij vakterminologie,
- de student hanteert een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal.

Beoordelingscriteria

De relevante classificatiesystemen van levende organismen beschrijven.
Het voorkomen, de rol in de natuur, de bouw (op macro- en microscopisch niveau) en de levenscycli van sporenplanten en zwammen bespreken.
Op een gekregen of zelfgemaakte tekening de relevante delen correct benoemen.
Al de besproken organismen correct plaatsen in de systematiek.
De aan leerinhouden gelinkte biologische begrippen correct definiëren. 

Omschrijving Inhoud

Relevante classificatiesystemen van levende organismen.
Het voorkomen, de bouw (macroscopisch en microscopisch) en de levenscycli van sporenplanten (varenplanten, mossen, wieren) en zwammen.
Plaats in de systematiek van alle besproken organismen.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Biologie vakstudie 5Verplicht
  • Auteur: Dhooge, S., Gabriël, K.
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Locatie: KAT
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Locatie: KAT
Zelfstudie
Zelfstudie71,00 uren
  • Duur: 1 semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs.

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod.

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.