Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 159,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van de Velde Greta
Andere docenten: Lippens Jill, Smet Sofie, Vyncke Sophie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 2 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijk expert
De student kan op het eind van dit opleidingsonderdeel:
- Verantwoord en ethisch ondernemingsschap omschrijven en illustreren
- Een financieel plan analyseren en opmaken
- Een kritische vergelijking maken tussen de verschillende ondernemingsvormen
- De jaarrekening van de onderneming analyseren, interpreteren i.f.v. de ondernemingsdoelen en de toenemende vermaatschappelijking (duurzaam ondernemen)
- De break-evenanalyse uitwerken en linken aan de ondernemingsdoelen
- Uit de analyse van de jaarrekening conclusies trekken in het kader van bedrijfsbeleid
- Stakeholders van een onderneming opzoeken en kaderen in de maatschappelijke rol van de onderneming
- De wetgeving bij faillissement weergeven
- Een verband geven tussen de verschillende bovenstaande activiteiten die in een onderneming tot stand komen en bij iedere activiteit de ethische dimensie illustreren.
- De eindejaarsverrichtingen volgens het systeem van de dubbele boekhouding uitvoeren, het resultaat berekenen en bestemmen en de jaarrekening opmaken.
- De verschillende beleggingsvormen kritisch vergelijken en illustreren met leerlinggerichte praktijkvoorbeelden.
- De opbrengsten van een beleggingsvorm verklaren en berekenen
- De kenmerken van de verschillende kredietvormen omschrijven, vergelijken en illustreren
- De kosten van de kredieten berekenen
- Op basis van geselecteerde bronnen voor een gegeven onderzoeksvraag op een systematische wijze informatie verzamelen, meestal via elektronische weg
- Met behulp van ICT berekeningen uitvoeren en berekeningswijzen voorstellen onder de vorm van een grafiek en / of een tabel.
Beoordelingscriteria
- De student kan op zelfstandige basis de verschillende fasen in de levenscyclus, of de jaarcyclus van een concreet bedrijf illustreren, analyseren, vertalen in leerling-gerichte situaties, koppelen aan de actualiteit en bij de kritische bespreking rekening houden met maatschappelijke en ethische contexten.
- De student kan op zelfstandige basis de verschillende aspecten met betrekking tot het opstarten van een zaak, de keuze van de vennootschapsvorm en het opmaken van het financieel plan van een concreet bedrijf illustreren, analyseren, vertalen in leerling-gerichte situaties, koppelen aan de actualiteit en bij de kritische bespreking rekening houden met maatschappelijke en ethische contexten.
- De student kan op zelfstandige basis voor een gegeven bedrijf en de opgegeven omstandigheden de break-even omzet berekenen en interpreteren.
- De student kan op zelfstandige basis eenvoudige ratio’s mbt de liquiditeit, de solvabiliteit en de rentabiliteit van een opgegeven onderneming berekenen, interpreteren, en koppelen aan de actualiteit van die onderneming.
- De student kan op zelfstandige basis voor een gegeven bedrijf de jaarafsluiting uitvoeren, het resultaat berekenen en bestemmen en de jaarrekening opmaken.
- De student kan op zelfstandige basis concrete voorbeelden van beleggingsvormen en kredietvormen bespreken, vergelijken, analyseren, leerling-gericht vertalen en de ethische dimensie eraan koppelen. Hij kan de nodige berekeningen uitvoeren (met behulp van ICT) om de verbonden kosten en opbrengsten overzichtelijk weer te geven.
Omschrijving Inhoud
Thema 5: ondernemen is risico’s nemen en beheersen
1. Ondernemingsdoelstellingen
2. Ondernemingsvormen
3. Ondernemingsplan, met klemtoon op financieel plan en budget
4. Break-evenanalyse
5. Ratio-analyse
6. Bedrijfsbeleid
7. Stakeholdership
8. Faillissementsrecht
In elk item komt, daar waar dit mogelijk is, een ethische dimensie voor.
Thema 6: beleggen en kredieten
1. Jaarafsluiting, bestemming van het resultaat en opstellen van de jaarrekening volgens het systeem van de dubbele boekhouding
2. Beleggingsvormen
a. Spaarrekening
b. Termijnrekening
c. Verzekeringrekening
d. Effectenrekening, met bespreking van de verschillende effecten
e. Ethisch beleggen
3. Kredietvormen
a. Leveranciers- en klantenkrediet
b. Kaskrediet
c. Investeringskrediet
d. Lening op afbetaling
e. Roll-over-krediet
f. Hypothecaire lening
g. leasing
In elk item komt, daar waar dit mogelijk is, een ethische dimensie voor.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |