Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 78,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van de Velde Greta
Andere docenten: Lippens Jill, Willems Veerle
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijk expert
De studenten moeten op het eind van het opleidingsonderdeel:
- Motieven aanreiken waarom ondernemingen zich op de internationale markt begeven
- De Belgische buitenlandse handel concretiseren in cijfers, grafieken en tabellen en het belang ervan voor de Belgische economie aantonen
- De rol van de wisselkoers bij internationale handel toelichten
- De gevolgen van de internationale handel voor het thuisland en het gastland kritisch beoordelen en illustreren
- Een kritisch standpunt innemen bij de bespreking van vrijhandel en de rol van de globalisten en de andersglobalisten integreren, verklaren en illustreren.
- Argumenten pro en contra protectionisme evalueren
- Voorbeelden geven van protectionisme en hun bestaan motiveren en kritisch beoordelen
- De rol van de overheden, de EU en het WTO in de internationale handel kaderen en illustreren.
- Actuele gebeurtenissen en bewegingen op vlak van internationale handel kaderen en toelichten.
Beoordelingscriteria
De student kan op zelfstandige basis de motieven, de voor- en nadelen van de betrokken partijen bij internationale handel uit concrete situaties halen en kritisch bespreken. Hij/zij kan concrete cijfers van de internationale handel opzoeken, interpreteren, verwerken en kaderen in een globale economie. Hij/zij kan de rol van de overheid kritisch analyseren.
Omschrijving Inhoud
Thema 7: internationale handel
1. Waarom internationale handel
2. Wisselkoerssytemen
3. De Belgische internationale handel
4. Vestiging in het buitenland
5. Vrijhandel of niet
6. Globalisering/andersglobalisme
7. Rol van de overheid en internationale instellingen
8. Ethische dimensie
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |