Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 83,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Smet Sofie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 3 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijk expert
De student kan op het eind van dit opleidingsonderdeel:
- Eenvoudige toepassingen op het systeem van de nationale boekhouding en de macro-economische grootheden maken
- De groei van een economie verklaren, illustreren en kritisch beoordelen.
- Groeiparameters onderzoeken
- Rol van de overheid verklaren.
- Verband leggen tussen conjunctuur en ondernemerschap.
- Het verband leggen tussen groei en welvaart
- Cijfers over inkomensongelijkheid verklaren, interpreteren en internationaal vergelijken
- De oorzaken, gevolgen en bestrijdingsmogelijkheden van inflatie en deflatie omschrijven en verklaren
- De rol van de overheid en de EU ivm het globaal economisch en monetair beleid toelichten, kaderen en illustreren
- Verschillen tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen en de sociale economie omschrijven en illustreren
- Actuele gebeurtenissen en bewegingen op vlak van economische groei, welvaart en overheidsbeleid kaderen en toelichten
- Onderzoeksactiviteiten uitvoeren, verwerken en communiceren
Beoordelingscriteria
De student kan individueel op zelfstandige basis, de groei van de economie verklaren, berekenen, voorstellen, koppelen aan andere parameters en illustreren. Hij kan het overheidsbeleid in het kader van de economische groei toelichten en illustreren, en de gevolgen van dat beleid kritisch bespreken.
Omschrijving Inhoud
Thema 8: groei en welvaart
1. De nationale rekeningen en afleiding van de macro-economische grootheden
2. Meten van de economische groei
3. Economische groei en conjunctuur
4. Geld, monetair beleid en inflatie
5. Voor- en nadelen van economische groei
6. Inkomensongelijkheid
7. Rol van de overheid en de EU
8. Relativiteit van BBP, HDI als indicator van welvaart
9. Duurzaam ondernemen en de sociale economie
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |