Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 174,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Vergaert Astrid
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 2 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijk expert
De student verwerft een grondige en uitgebreide kennis van en inzicht in de vakinhoud van het tweede jaar van de tweede graad van het secundair onderwijs, met name: fluïda en warmteleer.
- De student kan de essentiële concepten uit bovenstaande vakinhoud bepalen, vergelijken en er verbanden tussen leggen.
- De student achterhaalt zijn eigen leerlingendenkbeelden via conceptvragen en stuurt ze bij.
- De student linkt de inhoud aan voorbeelden en toepassingen uit het dagelijks leven.
- De student kan de demonstratie- en andere proeven die horen bij deze vakinhoud begrijpen, situeren, gebruiken en uitvoeren.
- De student lost de oefeningen over deze vakinhoud vlot op.
- De student ontwikkelt een genuanceerde visie op de wetenschappelijke methode en kan de fysische modellen begrijpen en gebruiken.
- De student schetst de belangrijkste historische ontwikkelingen voor bovenstaande vakinhoud.
De student kan vlot notities, cursus en naslagwerken gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken.
Beoordelingscriteria
De studenten moeten tijdens het evaluatiemoment aantonen dat ze een uitgebalanceerde combinatie van de vooropgestelde doelen op een voldoende manier kunnen bereiken. De volgende beoordelingscriteria worden allemaal gelinkt aan de onderwerpen fluïda en warmteleer, zoals onder de inhoud beschreven:
1. De leraar als inhoudelijk expert:
- De studenten beheersen domeinspecifieke kennis en vaardigheden over de beschreven inhoud en kunnen deze aanwenden en verbreden.
- Ze kunnen deze kennis en vaardigheden reproduceren, toepassen in oefeningen, concepten, simulaties en demonstratieproeven.
- Daarnaast zijn ze in staat om fysische fenomenen uit het dagelijks leven te herkennen en analyseren.
- De studenten kunnen met behulp van aangeboden materiaal zelfstandig demonstratie- en leerlingenproeven in een studentenlabo uitvoeren.
- De studenten kunnen adhv hun practicaverslagen aantonen deze proeven inhoudelijk, organisatorisch en materieel onder de knie te hebben.
De verschillende competentiegerichte doelen worden beoordeeld via een examen waarin de student aantoont dat hij de inhoud en vaardigheden zelfstandig kan toepassen.
Omschrijving Inhoud
Fluïda
- Druk in , op en van vloeistoffen
- Stomende vloeistoffen
- Gaswetten
Warmteleer
- Calorimetrie
-
- Faseovergangen verder uitgediept
- Link gaswetten en calorimetrie
- Kinetische gastheorie
Demonstratieproeven fluïda en warmteleer met
- uitvoeren van een aantal uitgeschreven proeven,
- handig gebruik maken van de andere uitgeschreven proeven
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 90,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 10,00 | Dit zijn de practicaverslagen |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | |