Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakstudie geschiedenis 5 (AL)12315/15168/2425/1/38
Studiegids

Vakstudie geschiedenis 5 (AL)

12315/15168/2425/1/38
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • geschiedenis
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 83,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Blomme Jurgen
Andere docenten: De Beer Sofie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.3BS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.1BS

Omschrijving Doelstellingen

De leraar als inhoudelijk expert

Algemeen:

- de student heeft een basiskennis van en inzicht in de methode van de geschiedenis als wetenschap en kan de principes van de historische kritiek toepassen op een gegeven bron;
- de student kan op een zelfstandige basis uit de aangeboden wetenschappelijke literatuur de belangrijke historische gebeurtenissen, personen, begrippen, verbanden, structuren en processen    m.b.t. de vroegmoderne tijd (partim 17de-18de eeuw) en de overgang naar de nieuwste tijd (eind 18de eeuw - ca. 1815) selecteren
- de student heeft een grondige kennis van en inzicht in de historische gebeurtenissen, personen, begrippen, verbanden, structuren en processen m.b.t. de vroegmoderne tijd (partim 17de-       18de eeuw) en de overgang naar de nieuwste tijd (eind 18de eeuw - ca. 1815)
- de student gaat onderzoekend om met het verleden, door analyse van bronnen en van wetenschappelijke lectuur
- de student bevraagt kritisch het verleden met het oog op de verklaring van actuele problemen en vice versa
- met de nieuwe eindtermen en leerplandoelen als uitgangspunt

Concreet:

Hierna volgen de doelen die de studenten voor Vakstudie geschiedenis 5 moeten bereiken. Ze zijn algemeen geformuleerd. Er worden niet langer (zoals in VS GE 1-4) specifieke doelen geformuleerd bij elk hoofdstuk. Er wordt van de studenten verwacht dat ze zelf een zinvolle selectie maken van de leerinhouden (gebeurtenissen en personen, begrippen, verbanden, structuren en processen).

KENNIS

• Toepassen van verworven kennis van gebeurtenissen en begrippen: de studenten gebruiken de gebeurtenissen, personen en begrippen (zelfstandig te selecteren) spontaan en correct bij de bespreking van de historische context waarin ze thuishoren.
• Kennis van actualiteit: de studenten benoemen en situeren de belangrijke figuren, feiten en instellingen uit de nationale en internationale politieke en maatschappelijke actualiteit.

INZICHT EN HISTORISCHE VAARDIGHEDEN

• Zelfstandig selecteren van relevante historische gebeurtenissen, personen, begrippen, verbanden, structuren en processen.
• Kennis van en inzicht in historische verbanden, structuren en processen: de studenten formuleren voor de behandelde periodes uit de geschiedenis inzichtelijke verklaringen met betrekking tot de belangrijkste problemen; bij de formulering hiervan besteden ze bijzondere aandacht aan:
o de gestructureerde opbouw van de argumentatie (formulering van een probleemstelling, systematische opbouw van de argumenten en formulering van een eindconclusie);
o een heldere en correcte taal;
o de systematische contextualisering van de behandelde problematiek in tijd, ruimte (toelichting a.d.h.v. blinde of thematische kaarten) en domeinen van de samenleving;
o het gebruik van de vakeigen terminologie.
• Inzicht in historische verbanden, structuren en processen: de studenten maken thematische syntheses over de hoofdstukken van elke behandelde periode heen, én ook over de behandelde periodes heen (synchronische en diachronische vergelijkingen van landen, culturen, langetermijnontwikkelingen); bij de formulering hiervan besteden ze aandacht aan de hiervoor opgesomde criteria.
• Inzicht in historische verbanden, structuren en processen: de studenten geven de behandelde historische verbanden, structuren en processen weer in heldere schema’s.
• Toepassen van historische vaardigheden: de studenten passen de basisvaardigheden van de historische kritiek en het historisch denken toe op gegeven bronnen.
• Lectuur wetenschappelijke publicaties: de studenten lezen een thematische selectie uit de vakliteratuur, begrijpen en synthetiseren de inhoud ervan.
• Kennis van en inzicht in de actualiteit: de studenten formuleren inzichtelijke verklaringen met betrekking tot de belangrijke maatschappelijke gebeurtenissen uit het lopende academiejaar.
Inzicht in de relatie heden – verleden: de studenten linken op een inzichtelijke manier de in historische context besproken problemen aan actuele maatschappelijke thema’s en vice versa.

Beoordelingscriteria

De minimale beoordelingscriteria worden gebaseerd op de volgende basiscompetenties:
- de leraar als inhoudelijke expert

- de leraar als cultuurparticipant

Alle doelen worden getoetst en geëvalueerd. De beoordelingscriteria en het aandeel van elk onderdeel ni de eindscore staan uitgewerkt in de studiewijzer.

Omschrijving Inhoud

- Historische gebeurtenissen en personen, begrippen, verbanden, structuren en processen m.b.t. de vroegmoderne tijd (partim 17de-18de eeuw) en de overgang naar de nieuwste tijd (eind 18de eeuw - ca. 1815)
- Analyse van bronnen en van wetenschappelijke literatuur m.b.t. de voormelde tijdvakken
- Toepassen van de basisbeginselen van de historische methode en het historisch denken op bronnen i.v.m. de voormelde tijdvakken
- Actualiteit

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Inleiding tot de geschiedenis van de vroegmoderne tijdVerplicht
  • Auteur: Vermeir, R., e.a.
  • Uitgever: Lier: Van In
  • Editie: 2012
  • ISBN-nr: 978-90-306-6650-9
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Cursusteksten
Geschiedenis vakstudie 5Verplicht
  • Auteur: Vakgroep geschiedenis
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 19/09/2022
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd4,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 19/09/2022
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd1,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie74,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 19/09/2022

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 19 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00