Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coƶrdinator: Vandersmissen Herbert
Andere docenten: Buysse Yentl
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 2 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
1. De leraar als inhoudelijke expert
- De historische achtergrond bij het ontstaan van het Nieuwe Testament samenvattend weergeven.
- De ontstaansgeschiedenis van de verschillende boeken uit het Nieuwe Testament beschrijven.
- De wereld van het Nieuwe Testament beschrijven (politiek, economisch, sociaal, religies...).
- Paulus binnen de complexiteit van de joodse achtergrond situeren.
- Het ontstaan van het christendom tegen deze achtergrond a) uitleggen en b) duiden.
- Een aanzet tot interpretatie van de verdere verhoudingen tussen joden en christenen doorheen de geschiedenis a) uitleggen b) duiden.
- Nuttige bronnen omtrent het Nieuwe Testament a) gebruiken, b) inzetten.
- Teksten uit het Nieuwe Testament a) situeren, b) kritisch bespreken, c) actualiseren.
- De bergrede a) situeren, b) kritisch bespreken, c) actualiseren.
- Nieuwtestamentische teksten uit het leerplan r-k godsdienst vanuit een exegetische achtergrond en hermeneutische context bespreken.
2. Beroepshoudingen
- Vakliteratuur zelfstandig a) verwerken, b) samenvatten en c) weergeven.
Beoordelingscriteria
- De historische achtergrond bij het ontstaan van het Nieuwe Testament kunnen weergeven.
- De ontstaansgeschiedenis van de verschillende boeken uit het Nieuwe Testament kunnen weergeven.
- De wereld van het Nieuwe Testament kunnen beschrijven (politiek, economie, sociaal, religieus...).
- Paulus binnen de complexiteit van de joodse achtergrond kunnen situeren.
- Het ontstaan van het christendom tegen deze achtergrond kunnen uitleggen.
- Teksten uit de evangelies kunnen a) situeren, b) kritisch bespreken, c) actualiseren.
- Zinvolle bronnen en materialen bij het Nieuwe Testament a) kunnen noemen, b) kunnen gebruiken.
- Vakliteratuur a) zelfstandig verwerken, b) samenvatten en c) weergeven.
Omschrijving Inhoud
- De historische achtergrond van het Nieuwe Testament.
- De complexiteit van de wereld van het Nieuwe Testament: leefwijze, sociale verhoudingen, sociale groepen, tempelgodsdienst tegenover de godsdienst van het boek, Palestijnse jodendom, hellenistische jodendom, mysteriegodsdiensten, ontstaan van de eerste christengemeenschappen in de joodse context.
- De geschriften van het Nieuwe Testament: brieven van Paulus, de vier evangelies, het boek Handelingen.
- De Bergrede.
- Analyse van Nieuwtestamentische verhalen en hedendaagse interpretaties.
- Kennismaking met vakliteratuur.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 85,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 15,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 15,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 85,00 | |