Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Vanlanduyt Luk
Andere docenten: Buysse Yentl
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 3 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijk expert:
- De grote levensbeschouwingen (jodendom, christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme en het vrijzinnig humanisme) in tijd en ruimte kaderen.
- Het mensbeeld, wereldbeeld en godsbeeld in deze levensbeschouwingen toelichten.
- De grote verhalen en rituelen binnen deze levensbeschouwingen toelichten.
- Het mensbeeld, wereldbeeld en godsbeeld uit de grote levensbeschouwingen met het christelijk en islamitisch mens-, wereld- en godsbeeld in spanning brengen.
- Aan de hand van bronnenmateriaal een levensbeschouwing naar keuze verdiepend a) verkennen, b) besprekend.
- Een link tussen vakstudie 5 en de ‘interlevensbeschouwelijke competenties’ leggen.
- De 'dubbele beweging' van de interlevensbeschouwelijke dialoog a) verwoorden, b) herkennen, c) toepassen.
Beroepshoudingen:
- Correct levensbeschouwelijk vakjargon hanteren.
- Aan de hand van vakliteratuur kennis opbouwen.
Beoordelingscriteria
- De grote levensbeschouwingen (jodendom, christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme en het vrijzinnig humanisme) in tijd en ruimte kunnen kaderen.
- Het mensbeeld, wereldbeeld en godsbeeld in deze levensbeschouwingen kunnen toelichten.
- De grote verhalen en rituelen binnen deze levensbeschouwingen kunnen toelichten.
- Het mensbeeld, wereldbeeld en godsbeeld uit de grote levensbeschouwingen met het christelijk en islamitisch mens-, wereld- en godsbeeld in spanning kunnen brengen.
- Aan de hand van bronnenmateriaal een levensbeschouwing naar keuze verdiepend a) kunnen verkennen, b) kunnen bespreken.
- Een link tussen vakstudie 5 en de ‘interlevensbeschouwelijke competenties’ kunnen leggen.
- De 'dubbele beweging' van de interlevensbeschouwelijke dialoog a) kunnen verwoorden, b) kunnen herkennen, c) kunnen toepassen.
- Correct levensbeschouwelijk vakjargon kunnen hanteren.
- Aan de hand van literatuur vakkennis kunnen opbouwen.
Omschrijving Inhoud
- Kennismaking met grote levensbeschouwingen: jodendom, christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme en vrijzinnig humanisme.
- Verdieping van verschillende thema’s binnen de grote levensbeschouwingen.
- Bronnen vanuit verschillende grote levensbeschouwingen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 75,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 75,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 25,00 | |