Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 168,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Herdt Katja
Andere docenten: Vanacker Katrien
Taalvak: Ja, Latijn
Onderwijstalen: Latijn, Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 2 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijk expert:
• de syntaxis van de Latijnse bijzin schematisch weergeven aan de hand van de driedeling vorm, functie en rol;
• het gebruik van tijden en wijzen verklaren in hoofdzinnen in de indicatief en in completieve, bijwoordelijke en bijvoeglijke bijzinnen;
• samengestelde Latijnse zinnen schrijven m.b.t. een opgegeven thema;
• bestudeerde en niet bestudeerde Latijnse prozateksten (Caesar, Cicero, Petronius, C.I.L., Plinius Minor) begrijpen, grammaticaal en stilistisch ontleden en vertalen;
• bestudeerde auteurs, teksten en aspecten van de antieke cultuur (m.b.t. militaria, levenseinde, slavernij, transport en reizen) situeren in tijd en ruimte en onderlinge verbanden uitdrukken tussen elementen;
• inzicht hebben in de neutrale Latijnse woordvolgorde en afwijkingen ervan bij Caesar, Cicero en Plinius kritisch interpreteren;
• de 750 meest frequente Latijnse woorden kennen in twee richtingen;
• van aanvullende frequente woorden die in de gelezen teksten voorkomen de morfologische gegevens kennen, en in een zinscontext een passende betekenis selecteren
Beoordelingscriteria
• de syntaxis van de completiefzin, de bijwoordelijke bijzin en de bijvoeglijke bijzin op een inzichtelijke manier uitleggen en illustreren met Latijnse voorbeeldzinnen • syntactische voorspellingen formuleren op basis van opgegeven zinsdelen • een structuurschema opstellen van complex samengestelde zinnen • bottom-up en top-down-strategieën toepassen om Latijnse teksten te begrijpen en vertalen, en het gebruik van deze strategieën kunnen toelichten (op uitdiepend niveau) • de bijzinnen in bestudeerde en niet bestudeerde Latijnse teksten syntactisch verklaren • bestudeerde en niet bestudeerde teksten grammaticaal, inhoudelikjk en stilistisch analyseren (op uitdiepend niveau) • van 750 frequente Latijnse woorden de morfologische gegevens opnoemen, en in een zinscontext een passende betekenis kunnen selecteren (op uitdiepend niveau) • het verband uitdrukken tussen bestudeerde teksten en aspecten van de antieke cultuur
Omschrijving Inhoud
de syntaxis van de completiefzin: theorie en (vertaal-, invul- en schrijf-)oefeningen
de syntaxis van de bijwoordelijke en de bijvoeglijke bijzin: theorie en (vertaal-, invul- en schrijf-)oefeningen
woordenschat: herhaling van het basisvocabularium van 750 woorden en studie van bijkomende frequente woorden in de teksten
leesvaardigheid: acht oefeningen in individuele lectuur
klassikale lectuur van Latijnse prozateksten van diverse auteurs (Caesar, Cicero, Plinius, Seneca, Petronius, C.I.L., ...) m.b.t. de thema’s militaria, economie en slavernij, levenseinde bij de Romeinen en epigrafie
analyse van de manipulatietechnieken en de lezerssturing in het werk van Caesar
basisprincipes in de opbouw van Latijnse woordgroepen en zinnen
historische en inhoudelijke situering van voornoemde thema’s en auteurs
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 76,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 4,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Schriftelijk | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |