Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Herdt Katja
Andere docenten: Vanacker Katrien
Taalvak: Ja, Latijn
Onderwijstalen: Latijn, Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijk expert:
• passages van Cicero (brieven) en Plinius Minor (brieven), Aulus Gellius, Quintilianus en Plautus begrijpen, vertalen en inhoudelijk toelichten
• in brieven van Cicero en Plinius Minor algemene en auteurspecifieke kenmerken van het Latijnse briefgenre aanduiden en toelichten
• inzicht hebben in de neutrale woordvolgorde in Latijnse zinnen en afwijkingen ervan in brieven van Plinius en Cicero correct interpreteren
• principes van woordafleiding toepassen om ongekende woorden te ontleden en begrijpen;
• het gebruik van tijden en wijzen (hoofdzin en bijzin) in Latijnse prozateksten benoemen en toelichten
• naamvallen en functies in Latijnse prozateksten benoemen en toelichten
• ontbrekende Latijnse naamwoorden en werkwoorden aanvullen in de juiste vorm, in zins- en tekstcontext
• rond een van de bestudeerde thema’s eenvoudige Latijnse zinnen schrijven en daarbij opgegeven constructies gebruiken
• het verband uitdrukken tussen bestudeerde teksten en aspecten van de antieke cultuur, met name levensfasen bij de Romeinen (geboorte, naamgeving, opvoeding, onderwijs, huwelijk, man-vrouwrelaties)
Beoordelingscriteria
elke naamvalscategorie en functie illustreren d.m.v. een Latijnse voorbeeldzin
stappenplannen formuleren en toepassen om de functie van een zinsdeel(stuk) in een bepaalde naamval te bepalen
de naamvallen correct gebruiken in invul- en thema-oefeningen
de syntaxis van de onafhankelijke zin op inzichtelijke wijze uitleggen en illustreren met Latijnse voorbeeldzinnen
de syntaxis van de onafhankelijke zin correct toepassen in invul-, vertaal- en thema-oefeningen
de betekenis kennen van de voornaamste prefixen en suffixen
de betekenis van gekende en ongekende Latijnse woorden verklaren vanuit de principes van woordafleiding
bestudeerde en niet bestudeerde Latijnse teksten grammaticaal, inhoudelijk en stilistisch analyseren en er een werkvertaling van maken (op uitdiepend niveau)
het verband uitdrukken tussen de bestudeerde teksten, auteurs en thema’s
Omschrijving Inhoud
• woordenschat: oefeningen op woordvorming
• klassikale lectuur en bespreking van Latijnse prozateksten (Cicero, Plinius, Quintilianus, Aulus Gellius) m.b.t. de thema’s opvoeding en onderwijs, naamgeving, huwelijksleven en man-vrouwrelaties bij de Romeinen
• historische en inhoudelijke situering van voornoemde thema’s en auteurs en van het briefgenre in de klassieke Latijnse literatuur
• 6 opdrachten zelfstandige lectuur m.b.t. voornoemde thema’s en auteurs
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 96,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 4,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |