Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Creatieve component 45331/15168/2425/5133/35
Studiegids

Creatieve component 4

5331/15168/2425/5133/35
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • muzikale opvoeding
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Vakstudie muzikale opvoeding 5.
Studieomvang: 1 studiepunt
Totale studietijd: 28,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Vakstudie muzikale opvoeding 5' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Defrancq Philip
Andere docenten: Bouckaert Joris, Carlier Mia, Scheerens Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.3BS

Omschrijving Doelstellingen

Vocaal-instrumentale vorming
1. De leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
- Functioneel repeteren op basis van een foutenanalyse.
- Creatief omgaan met vocale en/of instrumentale muziek.
2. De leraar als inhoudelijk expert
- Leiding geven aan de muzikale activiteit.
- Toepassen van vocale en instrumentale technieken.
- Actief participeren aan een toonmoment.
3. De leraar innovator/onderzoeker
- Een verantwoord repertoire samenstellen.





Beoordelingscriteria

De minimale beoordelingscriteria worden gebaseerd op volgende basiscompetenties van de leerkracht:
- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de leraar als inhoudelijk expert
- de laraar als innovator
Meer concreet voldoet de student aan de minimale beoordelingscriteria als
- hij op een actieve manier heeft deelgenomen aan de verschillende domeinen binnen het vak.
- hij bij elke opdracht voldoende inzicht heeft verkregen in de vocale kunst.
- hij een toonmoment van 10 min. presenteert.

Omschrijving Inhoud

Vocaal-instrumentale vorming
- Ontwikkelen van repetitietechniekvaardigheden.
- Selecteren en uitvoeren van bruikbaar vocale en/of instrumentale muziek.
- Toepassen van reflectievaardigheden.






Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges7,50 uren
  • Duur: 5 weken
  • Startmoment: 18.09.2017
  • Locatie: GOU
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd8,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd1,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie12,00 uren
  • Duur: 5 weken

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

MINIMUMEISEN VOOR DE VAKSTUDIE VAN HET ONDERWIJSVAK MUZIKALE OPVOEDING
1. Indien de student voor een van de aspecten binnen een leereenheid of binnen 2MOPJ1 een score behaalt van 5 op 20 of minder, kan hij maximaal een score van 7 op 20 behalen voor de leereenheid of voor 2MOPJ1.
2. Indien de student voor een leereenheid een score behaalt van 6 of minder op 20 kan hij maximaal een totaalscore van 7 op 20 halen voor de vakstudie.
3. Indien de student voor een leereenheid een score behaalt van 7 op 20 kan hij maximaal een totaalscore van 8 op 20 halen voor de vakstudie.
4. Indien de student voor een leereenheid een score behaalt van 8 op 20 kan hij maximaal een totaalscore van 9 op 20 halen voor de vakstudie.