Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 88,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van Uytvanck An
Andere docenten: Jossels Daan
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | 1 | AVD |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Taalvaardigheid:
- De student brengt zijn boodschap expressief over in begrijpelijk, gepast, aantrekkelijk Standaardnederlands
- De student leest op een expressieve en creatieve manier poëzie voor
- De student redigeert een foutentekst
Taalbeschouwing:
- De student krijgt inzicht in verschillende taalstoornissen
- De student gebruikt bij taalvragen de geschikte naslagwerken
Literatuur:
- De student onderscheidt de literaire periodes en haar kenmerken in de literatuurgeschiedenis van de 19de eeuw
- De student analyseert literaire fenomenen, fragmenten en auteurs
- De student illustreert literaire kenmerken met fragmenten, citaten, lectuur
- De student past op een didactisch vlotte manier literaire en poëtische kenmerken uit de 19de eeuw toe op actueel tekst- en beeldmateriaal
- De student onderscheidt de verschillende functies van (jeugd)poëzie
- De student werkt een poëziebevorderende les uit
- De student definieert de formele kenmerken van poëzie
Beoordelingscriteria
Taalbeschouwing:
- De student maakt het onderscheid tussen taalstoornissen.
- De student beschrijft de specifieke remediale hulp bij taalstoornissen.
- De student illustreert de remediëring aan de hand van voorbeelden.
Literatuur:
- De student vult het begrip “poëzie” vanuit verschillende “ars poëtica’s” in en illustreert het met concrete voorbeelden.
- De student onderscheidt rijmelarij en authentieke poëzie.
- De student verduidelijkt de functies van poëzie-onderwijs met voorbeelden.
- De student analyseert de kenmerken en functies van jeugdpoëzie.
- De student herkent de verschillende stijlfiguren en analyseert ze.
- De student gebruikt poëziebevorderende teksten, werkvormen, muziek… functioneel.
- De student kiest zinvolle gedichten en werkvormen in functie van de klasgroep.
- De student brengt leerlingen in een veilige en stimulerende atmosfeer tot creatief schrijven.
- De student daagt jongeren uit om via receptief en/of productief omgaan met gedichten hun eigen emoties en gedachten te (h)erkennen.
- De student bespreekt de aan bod gekomen stijlrichtingen, auteurs en titels uit de 19de eeuw.
- De student illustreert de kenmerken van elke stijlrichting a.d.h.v. concrete voorbeelden.
- De student situeert de in de syllabus opgenomen literaire fragmenten in de literatuurgeschiedenis.
- De student linkt literatuur/kunst aan historische en actuele context.
- De student past de in de syllabus opgenomen literaire terminologie toe.
Taalvaardigheid:
- De student beheerst de technieken om bezielend te spreken voor een groep.
- De student uit zich expressief in begrijpelijk, gepast en aantrekkelijk Standaardnederlands.
- De student vertelt een literaire inhoud expressief met een gepaste verbale (heldere articulatie, vlot tempo, voldoende volume, gevarieerde intonatie, gestructureerd, rijk en correct taalgebruik enz.) en non-verbale ondersteuning (mimiek, lichaamstaal, voorwerpen enz.).
- De student redigeert een foutentekst.
Attitudes:
- De student toont een bereidwilligheid om vlot Standaardnederlands te hanteren.
- De student werkt de opgegeven taken nauwkeurig en tijdig af.
- De student voert een taak binnen een groepsopdracht naar behoren uit.
Omschrijving Inhoud
Taalbeschouwing:
- Taalstoornissen
- Specifieke remediale hulp bij taalstoornissen
Literatuur:
- Het begrip “poëzie” vanuit verschillende “ars poëtica’s”
- Specifieke kenmerken en functies van jeugdpoëzie
- Het onderscheid tussen rijmelarij en authentieke poëzie
- Stijlfiguren
- De functies van poëzie-onderwijs met voorbeelden
- De formele kenmerken van poëzie
- De literaire stijlrichtingen, auteurs en literaire kenmerken van de 19de eeuw, gelinkt aan actuele kunstuitingen
Taalvaardigheid:
- Technieken om bezielend te spreken voor een groep
- Redigeren
- De technieken om correcte, vlot leesbare en gestructureerde, doel- en publieksgerichte teksten op te stellen
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 30,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 15,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 55,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 15,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 40,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 45,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Concrete afspraken hieromtrent vind je in de Studiewijzer.
Wie een deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9/20 scoort, kan de student maximaal 9 op 20 behalen voor dit olod.