Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakstudie Nederlands 5 (AL)12324/15168/2425/1/91
Studiegids

Vakstudie Nederlands 5 (AL)

12324/15168/2425/1/91
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Nederlands
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Bollaert Tamara
Andere docenten: Jossels Daan, Van Uytvanck An
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.3BS

Omschrijving Doelstellingen

De leerkracht als inhoudelijke expert:

Taalvaardigheid:

- De student uit zijn boodschap in begrijpelijk, gepast, aantrekkelijk Standaardnederlands.

Taalbeschouwing: 
- De student toont inzicht in de technische en inhoudelijke aspecten van beeldvorming en de verschillende soorten beeldtaal.
- De student analyseert beeldtaal (reclame/film/graphic novel/strip/soap)
- De student toont een visie op het belang van beeldvorming in het secundair onderwijs. 
- De student toont een visie op het manipulatieve karakter van beelden.

- Literatuur:
- De student onderscheidt de literaire periodes en hun kenmerken in de literatuurgeschiedenis van de 20e en 21e eeuw.
- De student analyseert literaire fenomenen, fragmenten en auteurs.
- De student illustreert literaire kenmerken met fragmenten, citaten, lectuur.
- De student illustreert samenhang van diverse kunstvormen in de 20e en 21e eeuw.

Beoordelingscriteria

Literatuur:
- De student bespreekt de aan bod gekomen stijlrichtingen, auteurs en titels uit de 20ste en 21ste eeuw Literatuur:
- De student bespreekt de aan bod gekomen stijlrichtingen, auteurs en titels uit de 20ste en 21ste eeuw.
- De student illustreert de kenmerken van elke stijlrichting aan de hand van concrete voorbeelden.
- De student beheerst de in de syllabus opgenomen literaire terminologie en situeert ze in de literatuurgeschiedenis.
- De student brengt hedendaagse literatuur in verband met de historische voorgangers en verwerkt deze informatie in zijn waardeoordeel.
- De student herkent aan de hand van concrete voorbeelden de stijlrichting.
- De student plaatst in de syllabus opgenomen gedichten en tekstfragmenten in de literatuurgeschiedenis.
- De student toont aan dat alle kunst (en niet enkel literatuur) een 'kind is van haar tijd', de student kan m.a.w. kunst en historische context linken.
- De student past de verhaalanalyse toe.
- De student formuleert een waardeoordeel op basis van een grondige argumentatie en kan deze toetsen aan recensies en commentaren van anderen.

Taalbeschouwing:
- De student analyseert inhoudelijke en technische aspecten van filmfragmenten, stripverhalen, graphic novels, soaps en reclame.
- De student verwerft kennis over de theoretische omkadering van de begrippen encoding en decoding, geletterdheid, connotatie en denotatie, fake news.

- De student verwerft inzicht in kritische kijkvaardigheid.

Taalvaardigheid:
- De student beheerst de technieken om bezielend te spreken.
- De student uit zich expressief in begrijpelijk, gepast en aantrekkelijk Standaardnederlands.

Attituden:
- De student toont een bereidwilligheid om correct en vlot Standaardnederlands te hanteren.
- De student werkt de opgegeven taken nauwkeurig en tijdig af.

Omschrijving Inhoud

Literatuur:
- Literatuurgeschiedenis van de 20ste en 21ste eeuw
- Verhaalanalyse

Taalbeschouwing:
- Theoretische omkadering van de begrippen visuele en multimediale geletterdheid, beeld, iconiciteit, beeldvorming, cliché, encoding en decoding, geletterdheid, connotatie en denotatie, hyperrealiteit.
- Modellen voor beeldanalyse.
- Inhoudelijke en technische aspecten van film, stripverhalen, graphic novels, soaps en reclame.

Taalvaardigheid:
- De technieken om bezielend te spreken
- De technieken om creatief te schrijven
- Spelling en taalzuiverheid
- De technieken om correcte, vlot leesbare en gestructureerde, doel- en publieksgerichte teksten op te stellen

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Nederlands vakstudie 5: literatuur 5: literatuurgeschiedenis van de 20ste en 21ste eeuwVerplicht
  • Auteur: vakgroep Nederlands
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Nederlands vakstudie 5: taalbeschouwing 5: beeldvormingVerplicht
  • Auteur: vakgroep Nederlands
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges2,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 18/09/2023
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd37,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 18/09/2023
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd0,50 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 18/09/2023
Zelfstudie
Zelfstudie36,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 18/09/2023

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterMondeling65,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk35,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling65,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk35,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Concrete afspraken hieromtrent vind je in de Studiewijzer.

Wie een deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.