Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs als Vakstudie project kunstvakken 4 (AL)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Bruyckere Pedro
Andere docenten: O'Neill Philip
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leerkracht als inhoudelijk expert op uitdiepend niveau en de leerkracht als cultuurparticipant en innovator:
- Profiel van jongeren leren kennen, waarvoor gebruiken zij kunst/cultuur, welke uitingen, …
- Belang van jongerenculturen en echtheid in jongerenperceptie herkennen en erkennen
- Belang van kunsteducatie in de persoonsvorming inzien en ondersteunen.
- Belang van kunsteducatie in de algemene maatschappelijke vorming situeren.
- De studenten hebben een overzicht van de verschillende actoren in de kunst- en cultuurbeleving van jongeren en kunnen de school in dit netwerk situeren.
- De wisselwerking tussen media en de kunstbeleving van jongeren herkennen en kunnen duiden.
- Interculturaliteit in kunsteducatie en onderwijs integreren.
Beoordelingscriteria
- Profiel van jongeren kennen, waarvoor gebruiken zij kunst/cultuur, welke uitingen, …
- Belang van jongerenculturen en echtheid in jongerenperceptie herkennen en erkennen
- Belang van kunsteducatie in de persoonsvorming inzien en ondersteunen.
- Belang van kunsteducatie in de algemene maatschappelijke vorming situeren.
- Een overzicht hebben van de verschillende actoren in de kunst- en cultuurbeleving van jongeren en de school in dit netwerk situeren.
- De wisselwerking tussen media en de kunstbeleving van jongeren herkennen en duiden.
- Interculturaliteit in kunsteducatie en onderwijs integreren.
Omschrijving Inhoud
- Ontstaan, geschiedenis en verschillende visies op jeugdcultuur.
- Visies op populaire cultuur.
- Authenticiteit in de perceptie van jongeren.
- De cultuurbeleving van jongeren.
- Nieuwe media en jongeren.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De studenten lezen vooraf 2 boeken uit een literatuurlijst.
In een mondeling examen wordt de opgedane kennis uit deze zelfstudie en uit de bijgewoonde lessen getoetst.