Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakstudie project kunstvakken 44574/15168/2425/1/96
Studiegids

Vakstudie project kunstvakken 4

4574/15168/2425/1/96
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • project kunstvakken
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs als Vakstudie project kunstvakken 4 (AL)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Bruyckere Pedro
Andere docenten: O'Neill Philip
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De leerkracht als inhoudelijk expert op uitdiepend niveau en de leerkracht als cultuurparticipant en innovator:

  • Profiel van jongeren leren kennen, waarvoor gebruiken zij kunst/cultuur, welke uitingen, …
  • Belang van jongerenculturen en echtheid in jongerenperceptie herkennen en erkennen
  • Belang van kunsteducatie in de persoonsvorming inzien en ondersteunen.
  • Belang van kunsteducatie in de algemene maatschappelijke vorming situeren.
  • De studenten hebben een overzicht van de verschillende actoren in de kunst- en cultuurbeleving van jongeren en kunnen de school in dit netwerk situeren.
  • De wisselwerking tussen media en de kunstbeleving van jongeren herkennen en kunnen duiden.
  • Interculturaliteit in kunsteducatie en onderwijs integreren.

Beoordelingscriteria

- Profiel van jongeren kennen, waarvoor gebruiken zij kunst/cultuur, welke uitingen, …
- Belang van jongerenculturen en echtheid in jongerenperceptie herkennen en erkennen
- Belang van kunsteducatie in de persoonsvorming inzien en ondersteunen.
- Belang van kunsteducatie in de algemene maatschappelijke vorming situeren.
- Een overzicht hebben van de verschillende actoren in de kunst- en cultuurbeleving van jongeren en de school in dit netwerk situeren.
- De wisselwerking tussen media en de kunstbeleving van jongeren herkennen en duiden.
- Interculturaliteit in kunsteducatie en onderwijs integreren.

Omschrijving Inhoud

  • Ontstaan, geschiedenis en verschillende visies op jeugdcultuur.
  • Visies op populaire cultuur.
  • Authenticiteit in de perceptie van jongeren.
  • De cultuurbeleving van jongeren.
  • Nieuwe media en jongeren.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
(Aanvullend) studiemateriaal op CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Laptop is soms nodig in de lesVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges16,00 uren
  • Startmoment: 09.02.2009
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd40,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd4,00 uren
  • Duur: 1 semester
Zelfstudie
Zelfstudie15,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De studenten lezen vooraf 2 boeken uit een literatuurlijst.
In een mondeling examen wordt de opgedane kennis uit deze zelfstudie en uit de bijgewoonde lessen getoetst.