Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakstudie project kunstvakken 4 (AL)12291/15168/2425/1/26
Studiegids

Vakstudie project kunstvakken 4 (AL)

12291/15168/2425/1/26
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • project kunstvakken
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs als Vakstudie project kunstvakken 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: De Bruyckere Pedro
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De leerkracht als inhoudelijk expert op uitdiepend niveau en de leerkracht als cultuurparticipant en innovator:

Profiel van jongeren leren kennen, waarvoor gebruiken zij kunst/cultuur, welke uitingen, …
Belang van jongerenculturen en echtheid in jongerenperceptie herkennen en erkennen
Belang van kunsteducatie in de persoonsvorming inzien en ondersteunen.
Belang van kunsteducatie in de algemene maatschappelijke vorming situeren.
De studenten hebben een overzicht van de verschillende actoren in de kunst- en cultuurbeleving van jongeren en kunnen de school in dit netwerk situeren.
De wisselwerking tussen media en de kunstbeleving van jongeren herkennen en kunnen duiden.
Interculturaliteit in kunsteducatie en onderwijs integreren.

Beoordelingscriteria

- Profiel van jongeren kennen, waarvoor gebruiken zij kunst/cultuur, welke uitingen, …
- Belang van jongerenculturen en echtheid in jongerenperceptie herkennen en erkennen
- Belang van kunsteducatie in de persoonsvorming inzien en ondersteunen.
- Belang van kunsteducatie in de algemene maatschappelijke vorming situeren.
- Een overzicht hebben van de verschillende actoren in de kunst- en cultuurbeleving van jongeren en de school in dit netwerk situeren.
- De wisselwerking tussen media en de kunstbeleving van jongeren herkennen en duiden.
- Interculturaliteit in kunsteducatie en onderwijs integreren.

Omschrijving Inhoud

  • Ontstaan, geschiedenis en verschillende visies op jeugdcultuur.
  • Visies op populaire cultuur.
  • Authenticiteit in de perceptie van jongeren.
  • De cultuurbeleving van jongeren.
  • Nieuwe media en jongeren.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
(Aanvullend) studiemateriaal op CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Laptop is soms nodig in de lesVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges3,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd50,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd4,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie18,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De studenten lezen vooraf boeken uit een literatuurlijst.
In een mondeling examen wordt de opgedane kennis uit deze zelfstudie getoetst.


Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.