Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 77,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Claessens Gerda
Andere docenten: Huyghe Bart, Putman Reinout
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 3 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Leerkracht als inhoudelijk expert:
1. Kennis van biotechniek
- kenmerken, eigenschappen en toepassingen van grondstoffen, middelen en technieken bepalen die gangbaar zijn voor het ervarinsgebied biotechniek.
- vakterminologie correct definiëren, begrippen vergelijken en in verband brengen met elkaar
- de voornaamste beroepen en toekomstmogelijkheden situeren binnen de diverse ervaringsgebieden
- de weg van grondstof tot eindproduct verduidelijken voor een typisch product in het ervaringsgebied biotechniek
- zelfstandig en onder begeleiding informatie verwerken uit diverse vakgebonden informatiebronnen
- persberichten of artikels uit vaktijdschriften analyseren en linken aan verworven inhouden
2. Vaardigheden
- specifieke vaardigheden uit het ervaringsgebied biotechniek toepassen
3. Attitudes
- de studenten vertonen tijdens practica een onderzoekende en open houding omtrent het verwerven van de nieuwe inhouden en vaardigheden
- co-creatie: tijdens practica werken de studenten opbouwend samen
- verantwoordelijkheidszin: de studenten gaan zorgzaam en verantwoord om met de aanwezige materialen en middelen die in het technieklokaal aanwezig zijn
- kritisch ingesteld: de studenten nemen een duurzame houding aan, zowel in als rond het technieklokaal
4. Beroepshoudingen
- aandacht hebben voor actualiteit op het vlak van techniek en hierop inspelen tijdens onderwijsactiviteiten
- kritisch omgaan met bronnenmateriaal
- correcte schriftelijke taal hanteren
Beoordelingscriteria
1. Kennis van biotechniek en tuinbouw:
- Kenmerken, eigenschappen en toepassingen van grondstoffen, middelen en technieken bepalen die gangbaar zijn in de biotechniek en tuinbouw.
- De voornaamste beroepen en toekomstmogelijkheden situeren.
- De weg van grondstof tot eindproduct verduidelijken voor een typisch product in elk ervaringsgebied.
2. Vaardigheden biochemie:
- specifieke vaardigheden uit het verkenningsgebieden biotechniek en tuinbouw uitvoeren
3. Attitudes:
- onderzoekende houding: de studenten vertonen tijdens practica en onderzoeken een open houding en een enthousiasme omtrent het verwerven van de nieuwe inhouden en vaardigheden
- co-creatie: tijdens practica werken de studenten opbouwend samen
- verantwoordelijkheidszin: de studenten gaan zorgzaam en verantwoord om met de aanwezige materialen en middelen die in het technieklokaal aanwezig zijn
- kritisch ingesteld: de studenten nemen een duurzame houding aan, zowel in als rond het technieklokaal.
Omschrijving Inhoud
1. Kennis van biotechniek en tuinbouw:
- Kenmerken, eigenschappen en toepassingen van grondstoffen, middelen en technieken bepalen die gangbaar zijn in de biotechniek en tuinbouw.
- De voornaamste beroepen en toekomstmogelijkheden situeren bij de ervaringsgebieden in de b- en de a-stroom.
- De weg van grondstof tot eindproduct verduidelijken voor een typisch product.
2. Vaardigheden:
- specifieke vaardigheden uit de ervaringsgebieden biotechniek en tuinbouw
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Om organisatorische redenen verschilt de evaluatievorm van het opleidingsonderdeel in 1ste en 2de examenkans.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de praktijksessies is noodzakelijk. Elke gemiste praktijksessie moet ingehaald worden via een vervangtaak uiterlijk tegen de daaropvolgende praktijksessie. Indien niet het geval, dan kan de student de toegang tot de daaropvolgende sessie ontzegd worden.