Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakstudie gezondheidsopvoeding 4 (AL)20460/15168/2425/1/85
Studiegids

Vakstudie gezondheidsopvoeding 4 (AL)

20460/15168/2425/1/85
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • gezondheidsopvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 80,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Claessens Gerda
Andere docenten: Cloet Timmy, De Clercq Erna, Van der Borght Kato
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De leraar als inhoudelijk expert:

- diverse stelsels van het menselijk lichaam benaderen vanuit de gezondheidspatronen van Gordon;

- de aangeleerde vakterminologie correct hanteren in nieuwe contexten.

- structuurelementen op anatomische modellen en figuren (uit diverse bronnen) correct benoemen;

- de fysiologie van de diverse stelsels van het menselijk lichaam beschrijven en verklaren;

- de meest voorkomende pathologie van de diverse stelsels van het menselijk lichaam beschrijven en verklaren;

   

De leraar als innovator/ onderzoeker:

- onder begeleiding, individueel en in groep inhouden opzoeken in al of niet aangereikte bronnen;

- aandacht hebben voor actualiteit rond vakspecifieke onderwerpen.

Beroepshoudingen:

- kritisch omgaan met bronnenmateriaal, wetenschappelijk verantwoorde informatiebronnen gebruiken;

- in omgang met jongeren verantwoordelijkheid nemen i.v.m. gezondheidsbevorderend gedrag.

Beoordelingscriteria

De student kan:

- de aangeleerde inhouden rond verslaving verantwoorden en toepassen om personen lichamelijk, geestelijk en sociaal gezond het houden;
- de aangeleerde inhouden rond verslaving vertalen en linken aan praktijkvaardigheden;
- aangeleerde vakterminologie correct toepassen en verwerken in nieuwe contexten;
- inhouden opzoeken in vakgerelateerde bronnen;
- diverse instanties raadplegen om de eigen deskundigheid uit te bouwen;
- actualiteit opvolgen en doelgericht linken aan geleerde inhouden;
- kritisch omgaan met bronnen;

Omschrijving Inhoud

Fysiologie:

  • Uitscheiding: darm- en urinewegstelsel
  • Activiteiten: ademhalingsstelsel, hart- en bloedvatenstelsel, bewegingsstelsel
  • Waarneming en cognitie: zenuwstelstel en zintuigenstelsel
  • Seksualiteit en voortplanting: voortplantingsstelsel, endocrienstelsel

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Gezondheidsopvoeding 4: Fysiologie en basisvaardigheden directe zorgVerplicht
  • Auteur: Docenten GO
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: /
Zelfstudie
Zelfstudie78,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: /

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
 
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Voor de studenten met een bachelordiploma verpleegkunde kan voor dit OLOD vrijstelling worden aangevraagd!


Onderwijsorganisatie AL: aanwezigheid in de lessen (samen met de dagstudenten - dinsdagvoormiddag van 8u30 - 12u30) is een meerwaarde om de leerinhouden te verwerken, maar is niet verplicht. De inhouden kunnen zelfstandig verwerkt worden a.h.v. de syllabus en de PowerPoints, eventuele lesopnames die ter beschikking worden gesteld op het digitale leerplatform CANVAS. Er worden voor dit OLOD geen avondlessen ingepland. Vragen over de leerinhouden kunnen via een onderling afgesproken contactmoment gesteld worden aan de begeleidende docent. De student neemt het initiatief om een contactmoment af te spreken. Ter voorbereiding van dit contactmoment stuurt de student de vragen waarop hij/zij een antwoord verwacht minimum 3 dagen vooraf door naar de begeleidende docent via mail.

Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Afwezigheid wettigen