Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakdidactiek Latijn (AL)13817/15168/2425/1/13
Studiegids

Vakdidactiek Latijn (AL)

13817/15168/2425/1/13
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Latijn
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Herdt Katja
Andere docenten: Vanacker Katrien
Taalvak: Ja, Latijn
Onderwijstalen: Latijn, Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR01De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.componentBS
OSO/LR07De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin.componentBS
OSO/LR09De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen


- ontwerpen procesgerichte, motiverende opdrachten Zelfstandig Lezen voor leerlingen 1ste graad Latijn
- bespreken de lectuurcanon en mogelijkheden tot lectuurreflectie in de 2de graad Latijn
- bespreken de ideale manier om Latijnse woordenschat te verwerven en blijvend te onthouden, en stemmen de planning van instructie en toetsing erop af
- stellen geïntegreerde en competentiegerichte toetsen op m.b.t. woordenschat, leesvaardigheid, behandelde teksten en grammatica
- bespreken de mogelijkheden van binnenklasdiffentiatie, remediëring en omgang met hoogbegaafde leerlingen in het vak Latijn

De leraar als lid van een schoolteam

- drukken zich mondeling en schriftelijk correct uit
- bepalen in team de aangepaste remediëring en oriëntering voor leerlingen in de Latijnse
- noemen maatregelen die het vak Latijn toegankelijk maken voor leerlingen met een andere thuistaal dan het Nederlands

- formuleren peerfeedback over talen van collega's

 

De leraar als organisator

 

- bewaken een realistische taakplanning en komen deadlines na 

Beoordelingscriteria

  • de leerplannen Latijn 2de graad VVKSO en GO efficiënt gebruiken
  • bij het aanleren van een leesmethode Latijn automatisch op zoek gaan naar alternatieven voor de traditionele vertaalvragen
  • leerplangerichte en geïntegreerde evaluaties opstellen voor taalverwerving, vocabulariumstudie en tekstbegrip, en de gemaakte keuzes motiveren
  • alternatieve werkvormen en media voor het lestype lectuur noemen en kritisch vergelijken
  • bij een niet-authentieke Latijnse leestekst een opdracht "Begeleid zelfstandig leZen" ontwerpen en de gemaakte keuzes motiveren (op inleidend niveau)
  • aan de hand van concrete voorbeelden uitleggen hoe woordenschat wordt verworven en waarom de contextuele aanpak verkieslijk is
  • cases i.v.m. studie- en motivatieproblemen voor Latijn nauwkeurig analyseren en een gepaste remediëring voorstellen

 

Omschrijving Inhoud

- woordenschatdidactiek: wat zeggen de leerplannen en recent onderzoek m.b.t. de verwerving, klassikale instructie, inoefening en herhaling van Latijnse woorden?
- evaluatie: geïntegreerde evaluatie taal, woordenschat, tekst en cultuur – ontwerp van een leerplangerichte herhalingstoets
- lectuurdidactiek: de noodzaak van zelfstandig lezen - alternatieven voor het vertalen - evalueren van werkvertalingen - ontwerp van een opdracht "Begeleid Zelfstandig LeZen”
- differentiatie: binnenklasdifferentiatie - zorgleerlingen in de Latijnse - Latijn voor hoogbegaafde leerlingen
- canon en lectuurreflectie in de 2de graad Latijn

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Latijn vakdidactiekVerplicht
  • Auteur: De Herdt, K.
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges3,00 uren
  • Duur: semester
  • Locatie: KAT
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd36,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie49,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterMondeling50,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling50,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk50,00