Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Herdt Katja
Andere docenten: Vanacker Katrien
Taalvak: Ja, Latijn
Onderwijstalen: Latijn, Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- ontwerpen procesgerichte, motiverende opdrachten Zelfstandig Lezen voor leerlingen 1ste graad Latijn
- bespreken de lectuurcanon en mogelijkheden tot lectuurreflectie in de 2de graad Latijn
- bespreken de ideale manier om Latijnse woordenschat te verwerven en blijvend te onthouden, en stemmen de planning van instructie en toetsing erop af
- stellen geïntegreerde en competentiegerichte toetsen op m.b.t. woordenschat, leesvaardigheid, behandelde teksten en grammatica
- bespreken de mogelijkheden van binnenklasdiffentiatie, remediëring en omgang met hoogbegaafde leerlingen in het vak Latijn
De leraar als lid van een schoolteam
- drukken zich mondeling en schriftelijk correct uit
- bepalen in team de aangepaste remediëring en oriëntering voor leerlingen in de Latijnse
- noemen maatregelen die het vak Latijn toegankelijk maken voor leerlingen met een andere thuistaal dan het Nederlands
- formuleren peerfeedback over talen van collega's
De leraar als organisator
- bewaken een realistische taakplanning en komen deadlines na
Beoordelingscriteria
- de leerplannen Latijn 2de graad VVKSO en GO efficiënt gebruiken
- bij het aanleren van een leesmethode Latijn automatisch op zoek gaan naar alternatieven voor de traditionele vertaalvragen
- leerplangerichte en geïntegreerde evaluaties opstellen voor taalverwerving, vocabulariumstudie en tekstbegrip, en de gemaakte keuzes motiveren
- alternatieve werkvormen en media voor het lestype lectuur noemen en kritisch vergelijken
- bij een niet-authentieke Latijnse leestekst een opdracht "Begeleid zelfstandig leZen" ontwerpen en de gemaakte keuzes motiveren (op inleidend niveau)
- aan de hand van concrete voorbeelden uitleggen hoe woordenschat wordt verworven en waarom de contextuele aanpak verkieslijk is
- cases i.v.m. studie- en motivatieproblemen voor Latijn nauwkeurig analyseren en een gepaste remediëring voorstellen
Omschrijving Inhoud
- woordenschatdidactiek: wat zeggen de leerplannen en recent onderzoek m.b.t. de verwerving, klassikale instructie, inoefening en herhaling van Latijnse woorden?
- evaluatie: geïntegreerde evaluatie taal, woordenschat, tekst en cultuur – ontwerp van een leerplangerichte herhalingstoets
- lectuurdidactiek: de noodzaak van zelfstandig lezen - alternatieven voor het vertalen - evalueren van werkvertalingen - ontwerp van een opdracht "Begeleid Zelfstandig LeZen”
- differentiatie: binnenklasdifferentiatie - zorgleerlingen in de Latijnse - Latijn voor hoogbegaafde leerlingen
- canon en lectuurreflectie in de 2de graad Latijn
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 50,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 50,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |