Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Keuzeoptie:
- lichamelijke opvoeding *
- lichamelijke opvoeding met BR
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 76,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Desplentere Tim, Looverie Roel, Van Hulle Dries
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- Taken van leerkracht op micro - meso - macroniveau interpreteren en relateren
- Wisselwerking school en mens / maatschappijbeeld illustreren
- Via gebruik van geselecteerde leerplannen en inschatting van de beginsituatie relevante doelstellingen formuleren voor een les/lessenreeks
- Werkvormen kritisch selecteren in functie van de beginsituatie/context en doelen
- Leerinhouden op een methodisch verantwoorde manier selecteren
- Leerinhouden ordenen van gemakkelijk naar moeilijk, van eenvoudig naar complex
- Een krachtige leeromgeving ontwerpen a.d.h.v. gebruik van didactische principes
- Een adequate evaluatie- en observatievorm ontwerpen
- Didactisch materiaal selecteren en/of ontwerpen als meerwaarde voor het leerproces
- Correcte schriftelijke en mondelinge taal gebruiken
De leraar als opvoeder:
- De belangrijkste taken van de leraar als opvoeder formuleren
De leraar als organisator:
- Leeractiviteiten efficiënt organiseren
- Duidelijke instructies geven
- Een adequaat management van ruimte, tijd en klimaat toelichten
De leraar als inhoudelijk expert:
- Domeinspecifieke vakkennis en vaardigheden gebruiken bij het ontwerpen van leeractiviteiten
- Hiaten in de vakdeskundigheid aanvullen
- Vaktaal beheersen en gebruiken
De leraar als innovator/onderzoeker:
- Inzichten uit de opleiding aanwenden bij het ontwerpen van leeractiviteiten
- Eigen inzichten met behulp van de docent en medestudent in kaart brengen/beargumenteren
Beoordelingscriteria
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- Taken van leerkracht op micro - meso - macroniveau interpreteren en relateren
- Wisselwerking school en mens / maatschappijbeeld illustreren
- Via gebruik van geselecteerde leerplannen en inschatting van de beginsituatie relevante doelstellingen formuleren voor een les/lessenreeks
- Werkvormen kritisch selecteren in functie van de beginsituatie/context en doelen
- Leerinhouden op een methodisch verantwoorde manier selecteren
- Leerinhouden ordenen van gemakkelijk naar moeilijk, van eenvoudig naar complex
- Een krachtige leeromgeving ontwerpen a.d.h.v. gebruik van didactische principes
- Een adequate evaluatie- en observatievorm ontwerpen
- Didactisch materiaal selecteren en/of ontwerpen als meerwaarde voor het leerproces
- Correcte schriftelijke en mondelinge taal gebruiken
De leraar als opvoeder:
- De belangrijkste taken van de leraar als opvoeder formuleren
De leraar als organisator:
- Leeractiviteiten efficiënt organiseren
- Duidelijke instructies geven
- Een adequaat management van ruimte, tijd en klimaat toelichten
De leraar als inhoudelijk expert:
- Domeinspecifieke vakkennis en vaardigheden gebruiken bij het ontwerpen van leeractiviteiten
- Hiaten in de vakdeskundigheid aanvullen
- Vaktaal beheersen en gebruiken
De leraar als innovator/onderzoeker:
- Inzichten uit de opleiding aanwenden bij het ontwerpen van leeractiviteiten
- Eigen inzichten met behulp van de docent en medestudent in kaart brengen/beargumenteren
Omschrijving Inhoud
De cursus vakdidactiek van het tweede opleidingsjaar biedt een goed overzicht van de verschillende competenties die vereist zijn in het werkveld. De concrete inhoud van de vakdidactiek LO wordt omschreven op basis van een inventarisatie van mogelijke taken die de leraar vervult in de klas (micro), in de school (meso) en in de maatschappij (macro). De taken van de leraar op het microniveau vormen het belangrijkste onderdeel en krijgen veel aandacht tijdens de opleiding van de studentleraar. De verschillende hoofdstukken worden gesitueerd binnen deze drie niveaus. De verschillende hoofdstukken zijn geplaatst binnen het LINC-model en geven de studenten op die manier ook een houvast.
Het didactisch model: LINC-model - Mens en maatschappijbeeld en schoolgebeuren - Doelstellingen in het secundair onderwijs - Bepalen van de beginsituatie - Onderwijsleersituatie: leerstofopbouw, didactische werkvormen, leraarsturing en leerlingsturing, management van tijd, ruimte en klimaat, kijkwijzers, eigenschappen van motorische vaardigheden - Didactische principes - Evaluatie - Observatie
Tijdens de contacturen wordt de theorie uit de cursus toegelicht en zoveel mogelijk praktisch en vanuit concrete casussen probleemoplossend toegepast. Vanzelfsprekend wordt dan ook van de student gevraagd om het hoofdstuk dat aan bod zal komen, door te nemen en de taken degelijk voor te bereiden. Ook wordt er een actieve medewerking tijdens de les verwacht. Alleen op die manier kan een optimaal leerresultaat verkregen worden.
Het rapport is een bundeling van verschillende taken (groepsportfolio) die de studenten gedurende de periode van de lessenreeks maken. Het is belangrijk dat de student steeds aanwezig is in de lessen vakdidactiek. Deze lessen zijn deels flankerend georganiseerd. Het zal ook nodig zijn om buiten de contacturen individueel en in groep te werken aan de portfolio.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 70,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 30,00 | Voor de beoordeling van het rapport wordt rekening gehouden met peerassessment. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 70,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 30,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Onderstaande minimumeisen gelden voor de eerste en tweede examenkans.
• Indien de student voor een evaluatieonderdeel een score behaalt ≤5/20, kan hij een totaalscore van maximum 9/20 halen voor het opleidingsonderdeel.
• Indien niet alle evaluatieonderdelen worden afgelegd, behaalt de student een 1/20 voor het betrokken onderdeel en maximaal 8/20 voor het vakdidactiek LO2.