Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
18 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Totale studietijd: 450,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Arts Nikolaas
Andere docenten: Knockaert Tine, Liefooghe Fleur
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 7 of Semester 8
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | 3 | BS |
OSO/LR02 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit. | 3 | BS |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 3 | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 3 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | 2 | BS |
OSO/LR06 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de communicatieve basisvaardigheden om op een correcte manier in gesprek te gaan met ouders, rekening houdende met de diversiteit en de complexiteit van de context. | 1 | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | 2 | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | 2 | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | 1 | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | 2 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel verwerft de student alle basiscompetenties in de reële beroepscontext.
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
formuleert concrete doelstellingen, brengt leerinhouden aan die aansluiten bij een zinvolle context, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek. Hij differentieert waar nodig;
De leraar als opvoeder:
creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, stimuleert attitudevorming en waardeopvoeding en heeft aandacht voor de diverse (talige) achtergronden van leerlingen;
De leraar als inhoudelijke expert:
beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij is gericht op een constante actualisatie van zijn kennis via levenslang leren;
De leraar als organisator:
creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte in de stagesetting als reële beroepscontext met voldoende aandacht voor administratieve taken;
De leraar als innovator/onderzoeker:
is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen en onderzoeksresultaten binnen zijn vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij;
De leraar als partner van ouders/verzorger
informeert zich over en gaat discreet om met gegevens over de leerlingen in de stagecontext;
De leraar als lid van een schoolteam
functioneert teamgericht, maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar en participeert op een dynamische en ondernemende manier aan het pedagogisch project van de school;
De leraar als partner van externen
waar van toepassing: zet de juiste communicatieve vaardigheden in om op een efficiënte en correcte manier met externe gesprekpartners om te gaan;
De leraar als lid van een onderwijsgemeenschap
neemt op de stageschool deel aan gesprekken over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving;
De leraar als cultuurparticipant
informeert zich over en reflecteert op een kritische manier op algemeen sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke onderwerpen.
Beroepsattitudes:
- beslissingsvermogen
- relationele gerichtheid
- kritische ingesteldheid
- leergierigheid
- organisatievermogen
- zin voor samenwerking
- verantwoordelijkheidszin
- flexibiliteit
Beoordelingscriteria
Om te kunnen slagen voor praktijk Afstudeerstage moet de student alle eindcompetenties behaald hebben (als zodanig verwerkt in de begeleidings- en beoordelingsdocumenten):
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
formuleert concrete doelstellingen, brengt leerinhouden aan die aansluiten bij een zinvolle context, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek. Hij differentieert waar nodig;
De leraar als opvoeder:
creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, stimuleert attitudevorming en waardeopvoeding en heeft aandacht voor de diverse (talige) achtergronden van leerlingen;
De leraar als inhoudelijke expert:
beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij is gericht op een constante actualisatie van zijn kennis via levenslang leren;
De leraar als organisator:
creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte in de stagesetting als reële beroepscontext met voldoende aandacht voor administratieve taken;
De leraar als innovator/onderzoeker:
is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen en onderzoeksresultaten binnen zijn vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij;
De leraar als partner van ouders/verzorger:
informeert zich over en gaat discreet om met gegevens over de leerlingen in de stagecontext;
De leraar als lid van een schoolteam:
functioneert teamgericht, maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar en participeert op een dynamische en ondernemende manier aan het pedagogisch project van de school;
De leraar als partner van externen:
waar van toepassing: zet de juiste communicatieve vaardigheden in om op een efficiënte en correcte manier met externe gesprekpartners om te gaan;
De leraar als lid van een onderwijsgemeenschap:
neemt op de stageschool deel aan gesprekken over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving;
De leraar als cultuurparticipant:
informeert zich over en reflecteert op een kritische manier op sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke onderwerpen die tijdens de stage relevant zijn.
Beroepsattitudes:
- beslissingsvermogen
- relationele gerichtheid
- kritische ingesteldheid
- leergierigheid
- organisatievermogen
- zin voor samenwerking
- verantwoordelijkheidszin
- flexibiliteit
Omschrijving Inhoud
Praktijk Afstudeerstage omvat negen stageweken, waarvan zeven weken didactische stage in het secundair onderwijs en twee weken didactische stage binnen een specifieke context (BuSO, OKAN, ION, basiseducatie ...). Studenten PK hebben naast de acht weken stage in het secundair onderwijs voor het andere onderwijsvak acht weken PK stage in een andere setting buiten het onderwijs.
Tijdens de stage op een secundaire school nemen studenten een schoolopdracht op die een werklast vertegenwoordigt van 38 uren per week (voor PK: 19 uren per week): lesopdracht, mesotaken, observatie, assistent-teaching, reflectieopdrachten en lesgeven aan buitenlandse studenten kunnen deel uitmaken van de opdracht.
Na de stageperiode gaan er sessies door om de brug met het werkveld te maken.
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Afspraken:
De opleiding verwacht dat de student zich ten volle engageert om alle praktijkactiviteiten optimaal te volbrengen. Concreet betekent dit:
- dat de student de algemene afspraken m.b.t. praktijk grondig doorneemt (Dinar)
- dat de student alle informatie op het digitaal leerplatform (Canvas) tijdig en grondig doorneemt (de handleiding praktijk schijf 3, documenten...) en de afspraken hieromtrent opvolgt (contactmomenten...);
- dat de student aanwezig is op alle praktijkactiviteiten;
- dat de student, ingeval van afwezigheid, zo snel mogelijk de stagebegeleider en de stageschool verwittigt en de regeling volgt rond afwezigheden;
- dat de student na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief neemt om de betrokkenen te contacteren om afspraken te maken i.v.m. het inhalen van de gemiste praktijkactiviteiten;
- dat de student zijn digitaal dossier volledig en tijdig bijwerkt;
- dat de student zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedraagt als een toekomstig leraar.
Consequenties:
- de verschillende praktijkactiviteiten worden beschouwd als een evenwichtig, samenhangend en gradueel opgebouwd geheel;
- de student moet deelnemen aan alle activiteiten binnen elk opleidingsonderdeel praktijk. Indien dit niet het geval is, wordt dit opleidingsonderdeel als onvolledig beschouwd. Enkel in geval van gewettigde afwezigheid wordt een uitzondering gemaakt. In dat geval bekijkt de teamleider praktijk, in samenspraak met het opleidingshoofd, het afgelegde traject;
- er is geen tweede examenkans voorzien voor Praktijk Afstudeerstage.
Opgelet: Concretisering van de organisatie voor het onderwijsvak PK vind je in de handleiding van het betrokken onderwijsvak (Canvas).
Studenten die praktijk Afstudeerstage opnemen in het herfstsemester en niet slagen, kunnen praktijk Afstudeerstage niet opnemen in het lentesemester van hetzelfde academiejaar.