Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Leraar in dialoog (AL)13837/15168/2425/1/23
Studiegids

Leraar in dialoog (AL)

13837/15168/2425/1/23
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Bolle Lien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 7

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR01De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.2BS
OSO/LR02De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.2BS
OSO/LR06De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de communicatieve basisvaardigheden om op een correcte manier in gesprek te gaan met ouders, rekening houdende met de diversiteit en de complexiteit van de context.2BS
OSO/LR07De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin.2BS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.3BS
OSO/LR09De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief.3BS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.2BS

Omschrijving Doelstellingen

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen

1.7 Een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep
1.12 Omgaan met de diversiteit van de leergroep

Opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school
2.2 De emancipatie van de leerlingen bevorderen
2.5 Adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties of met gedragsmoeilijkheden
2.6.2 Zorg dragen voor het algemene welbevinden van de leerling

Innovator/onderzoeker
5.3 Het eigen functioneren ter discussie stellen en bijstellen

Partner van ouders/verzorgers

6.1 Zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling

6.2 Met ouders of verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega’s of externen
6.3 In overleg met het team, communiceren met de ouders of de verzorgers over het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders
6.4 Met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs
6.5 In Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties
6.6 Strategieën ontwikkelen om te communiceren met anderstalige ouders


Lid van een schoolteam
7.1.4 Op constructieve wijze deelnemen aan de klassenraad.

Partner van externen
8.1 In overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.

Lid van de onderwijsgemeenschap
9.1 Deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's.
9.2 Dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de maatschappij.

Cultuurparticipant
10.1 Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen.

Voor een volledig overzicht van alle leerdoelen verwijzen we naar de studiewijzer.

Beoordelingscriteria

1. Doel en organisatie van klassenraden toelichten.

2. Als beginnend leraar functioneren in een klassenraad (oefensituatie).

3. Schriftelijke communicatie met ouders op een correcte manier (met respect voor opvoeder en kind) verzorgen (oefensituatie).

4. Gesprekken van verschillende aard voeren met ouders (intakegesprek, oudercontacten, slechtnieuwsgesprek, adviesgesprek) (oefensituatie) of beoordelen in een casus.

5. De deontologie en aansprakelijkheid van de leraar

6. Klasmanagementsvaardigheden toelichten.

7. Gegeven klassituaties beoordelen en bijsturen op vlak van klasmanagement.

8. Eigen klasmanagementsvaardigheden beoordelen, bespreken en bijsturen.

9. De essentie van de gekozen workshops op de themadag en van de workshop 'multidisciplinair overleg' verwoorden.

De themadag en de workshops maken integraal deel uit van het olod Leraar in Dialoog. Aanwezigheid is noodzakelijk voor het behalen van bepaalde competenties van het olod en dus verplicht. Studenten die afwezig zijn, maken, mits goedkeuren van de docent, een vervangtaak die hem/haar helpt de bedoelde competenties te bereiken.

In pricipe geeft enkel een 'gewettigde afwezigheid' recht op een vervangtaak. Bij afwezigheid brengt de student de docent tijdig op de hoogte van de reden hiervoor en neemt hij het nodige initiatief om zich te informeren over de vervangta(a)k(en).

De competenties die aan bod komen tijdens de themadag en de workshops worden bevraagd op het mondeling examen.

Studenten die zich inschrijven voor de tweede examenkans en noch de activiteiten volgden, noch de vervangtaak maakten in eerste zittijd, eigenen zich de bedoelde competenties toe via een vervangtaak in tweede zittijd die vervolgens bevraagd wordt op het herexamen.

Omschrijving Inhoud

1. Dialoog met de klas: klasmanagement

2. Dialoog met collega's: klassenraden, leerlingenoverleg

3. Dialoog met ouders: oudergesprekken, oudercontact, schriftelijke/digitale communicatie met ouders

4. Dialoog met het werkveld: workshops met diverse deskundigen uit het werkveld (leraren en externe partners van de school)

5. Dialoog met de maatschappij: deontologie en individuele verdiepende oefening. Daarnaast worden er linken gelegd met diverse maatschappelijke thema's (link school - maatschappij)

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Regisseer je klas. TheorieVerplicht
  • Auteur: Struyf, E. & Verbeeck, G.
  • Uitgever: Uitgeverij Pelckmans Pro
  • Editie: 2017
  • ISBN-nr: 978-94-633-7078-3
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Cursusteksten
Leraar in dialoogVerplicht
  • Auteur: vakgroep pedagogische wetenschappen
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges9,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 17.09.2018
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd3,50 uren
Zelfstudie
Zelfstudie62,50 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 17.09.2018

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Mondeling examen.

Aanwezigheid in de lessen en op de themadag (datum themadag: zie studiewijzer) is essentieel om je als leerkracht in wording grondig voor te bereiden op de basiscompetenties die te maken hebben met de communicatie tussen leraar, leerlingen, ouders en externen in en buiten de klas.
Alle inhouden die aan bod komen tijdens deze activiteiten kunnen worden bevraagd op het mondeling examen.

Wat betreft de themadag: studenten die gewettigd afwezig zijn verwerken de aangeboden inhouden via een vervangtaak. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de student: tijdige communicatie hieromtrent met de docent is essentieel en gaat altijd uit van de student zelf.

Afwezigheid wettigen

zie hiervoor 'evaluatie' en 'onderwijsorganisatie'