Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen
1.7 Een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep
1.12 Omgaan met de diversiteit van de leergroep
Opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school
2.2 De emancipatie van de leerlingen bevorderen
2.5 Adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties of met gedragsmoeilijkheden
2.6.2 Zorg dragen voor het algemene welbevinden van de leerling
Innovator/onderzoeker
5.3 Het eigen functioneren ter discussie stellen en bijstellen
Partner van ouders/verzorgers
6.1 Zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling
6.2 Met ouders of verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega’s of externen
6.3 In overleg met het team, communiceren met de ouders of de verzorgers over het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders
6.4 Met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs
6.5 In Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties
6.6 Strategieën ontwikkelen om te communiceren met anderstalige ouders
Lid van een schoolteam
7.1.4 Op constructieve wijze deelnemen aan de klassenraad.
Partner van externen
8.1 In overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
Lid van de onderwijsgemeenschap
9.1 Deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's.
9.2 Dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de maatschappij.
Cultuurparticipant
10.1 Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen.
Voor een volledig overzicht van alle leerdoelen verwijzen we naar de studiewijzer.