Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 226,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Bolster Ilse
Andere docenten: De Groote An
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 7 of Semester 7 + Semester 8
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR02 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit. | component | BS |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 3 | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | 3 | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | 3 | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Aan de uitwerking van de bachelorproef zijn volgende doelstellingen verbonden:
- een praktijkgerichte onderzoeksvraag definiëren en linken aan de beroepspraktijk;
- bronnenmateriaal opzoeken, creatief verwerken van informatie op basis van een zelfstandig kritische reflectie en er correct naar verwijzen;
- een werkplanning opmaken en hanteren waarin diverse activiteiten in tijd moeten uitgezet en met elkaar gecombineerd worden: observeren, zoeken, lezen, schrijven, bespreken, verwerken;
- in team met collega-studenten en promotor overleggen en als groep samenwerken, afspraken maken;
- sociale en affectieve vaardigheden ontwikkelen die een moderne werknemer/begeleider in de maatschappij van vandaag moet beheersen;
- een zelfontwikkelde (langere) tekst en/of onderzoeksresultaten rond een onderwijskundig onderwerp samenvatten en voor een publiek presenteren.
Beoordelingscriteria
De eindscore is een afweging van de mate waarin je gedurende het bachelorproef-proces blijk gegeven hebt van het al dan niet bereiken van de verschillende beroepshoudingen en competenties die vooropgesteld worden in de bachelorproef.
Deze te bereiken competenties zijn opgenomen als bijlage bij de bachelorproefgids en vormen steeds het uitgangspunt en de basis voor begeleidings-, feedback- en beoordelingsdocumenten.
Omschrijving Inhoud
De bachelorproef draagt bij aan het zoeken naar antwoorden op vragen en problemen van beroepsbeoefenaren zoals leerkrachten/ professionals werkzaam in (secundair) onderwijs en de kennis is qua inhoud en vorm op een praktisch niveau bruikbaar en toepasbaar. Het achterliggende idee van de bachelorproef is de verbetering en vernieuwing van de onderwijspraktijk en praktijksituaties. Afhankelijk van de onderzoeksvraag gaan studenten vanuit een onderzoekende houding in de bachelorproef ontwerpen (=ontwikkelen), beschrijven, vergelijken, definiëren, evalueren, en/of verklaren.
De bachelorproef is een afstudeerwerk. Het is een opdracht van langere duur waarbij doorheen het leerproces diverse competenties uitgediept worden.
De bachelorproef wordt uitgewerkt in groep zodat vaardigheden in verband met samenwerken aangesproken worden. Het afspraken- en organisatiekader is een belangrijk element voor alle betrokkenen.
De bachelorproef heeft een duidelijke link met thema’s waarmee afgestudeerden in de latere werkomgeving aan de slag moeten.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs.
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het onderwijs- en examenreglement van de Arteveldehogeschool.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
eerste of tweede examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 50,00 | |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 30,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 50,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
- Studenten die in aanmerking komen om in januari af te studeren, kunnen hun bachelorproef ook opnemen in het herfstsemester. Zij die niet slagen in januari kunnen de bachelorproef niet opnieuw opstarten in het lentesemester;
- Aangezien het onderwijswerkveld in de zomerperiode niet bereikbaar is en er ook door promotoren geen begeleiding kan worden geboden waardoor de essentiële rol van het groeien in competenties via een leerproces niet kan worden geëvalueerd, is er geen tweede examenkans mogelijk voor de bachelorproef. Dit geldt ook voor de studenten die afstuderen in januari.