Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Education and Policy-Making in an International Perspective- Erasmus18379/15170/2425/1/49
Studiegids

Education and Policy-Making in an International Perspective- Erasmus

18379/15170/2425/1/49
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de pedagogie van het jonge kind, trajectschijf 2
    Opleidingseenheid:
    • Werken in de samenleving
  • Educatieve bachelor (Ba) in het kleuteronderwijs
  • Educatieve bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de pedagogie van het jonge kind als Education and Policy-Making in an International Perspective
  • Bachelor in de pedagogie van het jonge kind als F/Education and policy-making in an international perspective
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 162,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Barbion Evelien, Declercq Leonore, Eneman Evelyne, O'Neill Philip
Docenten zijn nog niet (allemaal) gekend.
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
PJK/0700De bachelor werkt proactief in de lokale maatschappelijke context en neemt daarvoor initiatief tot samenwerking met externe partners.LeerresultaatBS
PJK/0703Analyseren hoe pedagogische praktijken ingebed zijn in de lokale contextLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
PJK/081K,IDe student licht toe hoe pedagogische praktijken ingebed zijn in hun context.
PJK/0800De bachelor volgt als wereldburger actief de relevante ontwikkelingen in de samenleving, het overheidsbeleid, het vak/expertisedomein en in de internationale context om zo het eigen handelen te sturen op basis van de maatschappelijke relevantie ervan.LeerresultaatBS
PJK/0802Zich oriënteren op de brede maatschappij als wereldburgerLeerdoel ElementairBS
PJK/209K,I,V,ADe student verwerkt internationale en anderstalige bronnen
PJK/210IDe student beschrijft hoe maatschappelijke evoluties een invloed hebben op internationale pedagogische praktijken
PJK/0803Ontwikkelen van een eigen professioneel standpunt over de samenleving, het beleid en het vak/expertisedomeinLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
PJK/100K,IDe student beargumenteert eigen aanbevelingen voor het Vlaamse beleid vanuit actuele ontwikkelingen in de samenleving en internationale inspiratie
PJK/211K,IDe student licht toe of en waarom internationale pedagogische praktijken toekomstbestendig zijn
PJK/1000De bachelor handelt vanuit bewustzijn van het eigen referentiekader en met respect voor de bestaande diversiteit. Vanuit een waarderende houding en inclusieve aanpak maakt hij deze diversiteit tot een meerwaarde en inspireert hij anderen om dit mee te realiseren.LeerresultaatBS
PJK/1002Diversiteit in visies en praktijk verkennenLeerdoel ElementairBS
PJK/215K,I,V,ADe student haalt inspiratie voor het pedagogisch werkveld uit de diversiteit aan visies en organisatievormen in het werken met kinderen, jongeren en gezinnen in Europa en de wereld
PJK/1003Handelen vanuit inclusieve waarden en met respect voor ieders identiteitLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
PJK/214I,V,ADe student werkt via interculturele samenwerking toe naar een gezamenlijk product

Omschrijving Inhoud

- Beleidsbeïnvloeding: van inspiratie naar argumentatie
- Internationale begrippen gerelateerd aan onderwijs en zorg
- Aandachtspunten in internationale vergelijking
- Internationale paradigma's in onderwijs en zorg
- Opvoeding in de wereld

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Cursus Education and policy-making in an international perspectiveVerplicht
  • Auteur: Opleidingsteam PJK
  • Editie: 2024-2025
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges31,00 uren
  • Opmerking: Active participation is necessary, in which the student takes his responsibility towards the teacher, the process of the group and his individual process
Studiebezoeken24,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd54,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie53,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterRapporten75,00Groepswerk 'policy influencing'. Een deel van deze groepsopdracht wordt geïndividualiseerd door middel van peer assessment. De docent beslist over het eindcijfer van de student. Meer info hierover kan je vinden in de canvascursus.
tweede examenperiode binnen examenroosterRapporten25,00Individuele reflectie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten75,00Groepswerk 'policy influencing'. Een deel van deze groepsopdracht wordt geïndividualiseerd door middel van peer assessment. De docent beslist over het eindcijfer van de student. Meer info hierover kan je vinden in de canvascursus.
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten25,00Individuele reflectie