De drie disciplines van het vak natuurwetenschappen, nl. biologie, fysica en chemie, komen evenredig aan bod.
Biologie
De student kan in groepsverband een relevant educatief pakket voor biotoopstudie samenstellen, gelinkt aan een natuurgebied in Vlaanderen, op basis van het leerplan natuurwetenschappen 1ste graad a of b-stroom.
De student beheerst de vaardigheden om een biotoopstudie, op basis van de leerplannen natuurwetenschappen 2de graad s.o., in een Vlaams natuurgebied correct uit te voeren.
Binnen dit projectwerk wordt aan het bereiken van volgende competenties uit de Competentiegerichte Standaard voor Praktijk gewerkt:
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator/onderzoeker
8. De leraar als partner van externen
10. De leraar als cultuurparticipant
Chemie
Aansluitend op NW VS4 worden leerinhouden verder opgebouwd over ionenuitwisselingsreacties, redoxreacties en koolstofchemie.
De studenten stellen een les chemie binnen het vak natuurwetenschappen op voor een gegeven leerplandoel en voeren ze uit.
De studenten stellen een summatieve toets op over de leerinhoud chemie
Binnen het chemiedeel van 2NWPJ1 wordt dan ook aan het bereiken van volgende competenties uit de Competentiegerichte Standaard voor Praktijk gewerkt:
2. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator/onderzoeker
De student kan:
- zijn eigen leerlingendenkbeelden achterhalen en ze bijsturen,
- verbanden leggen tussen de essentiële concepten uit onderstaande leerinhouden,
- bij waarnemingen en experimenten de wetenschappelijke methode hanteren,
- de practica die horen bij de onderstaande leerinhouden uitvoeren, verwerken en interpreteren,
- de demonstratieproeven begrijpen, beschrijven, verklaren, situeren en uitschrijven,
- delen van onderstaande leerinhouden zelfstandig verwerven, reproduceren en toepassen in conceptuele problemen,
- oefeningen die bij onderstaande inhouden horen vlot oplossen,
- de inhouden linken aan voorbeelden en toepassingen uit het dagelijks leven,
- vlot notities, practica verslagen, cursussen, handboeken en presentaties gebruiken en combineren om de leerinhoud te verwerken.
Fysica
De leerinhoud fysica die in 2NWVS3 op een kennismakingsniveau werd behandeld, wordt nu verdiept en vakdidactisch gekaderd. Binnen dit fysicadeel van 2NWPJ1 wordt aan het bereiken van volgende competenties uit de Competentiegerichte Standaard voor Praktijk gewerkt:
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator/onderzoeker
De student kan:
- zijn eigen leerlingendenkbeelden achterhalen en ze bijsturen,
- verbanden leggen tussen de essentiële concepten uit onderstaande leerinhouden,
- bij waarnemingen en experimenten de wetenschappelijke methode hanteren,
- de practica die horen bij deze leerinhouden uitvoeren, verwerken en interpreteren,
- de demonstratieproeven begrijpen, beschrijven, verklaren, situeren en uitschrijven,
- delen van onderstaande leerinhouden zelfstandig verwerven, reproduceren en toepassen in conceptuele problemen,
- oefeningen die bij onderstaande inhouden horen vlot oplossen,
- de inhouden linken aan voorbeelden en toepassingen uit het dagelijks leven,
- vlot notities, practica verslagen, cursussen, handboeken en presentaties gebruiken en combineren om de leerinhoud te verwerken.
In dit OLOD wordt ook aandacht besteed aan talige doelstellingen:
- De student verwerft vakterminologie
- De student hanteert de correcte spelling bij vakterminologie
- De student hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal.