Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project natuurwetenschappen 1 (AL)12781/15168/2425/1/77
Studiegids

Project natuurwetenschappen 1 (AL)

12781/15168/2425/1/77
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • natuurwetenschappen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 168,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 52,45
Totale kostprijs: € 52,45
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van Loocke Lies
Andere docenten: Dhooge Sandra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.componentBS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De drie disciplines van het vak natuurwetenschappen, nl. biologie, fysica en chemie, komen evenredig aan bod.

Biologie
De student kan in groepsverband een relevant educatief pakket voor biotoopstudie samenstellen, gelinkt aan een natuurgebied in Vlaanderen, op basis van het leerplan natuurwetenschappen 1ste graad a of b-stroom.
De student beheerst de vaardigheden om een biotoopstudie, op basis van de leerplannen natuurwetenschappen 2de graad s.o., in een Vlaams natuurgebied correct uit te voeren.
Binnen dit projectwerk wordt aan het bereiken van volgende competenties uit de Competentiegerichte Standaard voor Praktijk gewerkt:
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator/onderzoeker
8. De leraar als partner van externen
10. De leraar als cultuurparticipant

Chemie
Aansluitend op NW VS4 worden leerinhouden verder opgebouwd over ionenuitwisselingsreacties, redoxreacties en koolstofchemie.
De studenten stellen een les chemie binnen het vak natuurwetenschappen op voor een gegeven leerplandoel en voeren ze uit.
De studenten stellen een summatieve toets op over de leerinhoud chemie


Binnen het chemiedeel van 2NWPJ1 wordt dan ook aan het bereiken van volgende competenties uit de Competentiegerichte Standaard voor Praktijk gewerkt:
2. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator/onderzoeker

De student kan:
- zijn eigen leerlingendenkbeelden achterhalen en ze bijsturen,
- verbanden leggen tussen de essentiële concepten uit onderstaande leerinhouden,
- bij waarnemingen en experimenten de wetenschappelijke methode hanteren,
- de practica die horen bij de onderstaande leerinhouden uitvoeren, verwerken en interpreteren,
- de demonstratieproeven begrijpen, beschrijven, verklaren, situeren en uitschrijven,
- delen van onderstaande leerinhouden zelfstandig verwerven, reproduceren en toepassen in conceptuele problemen,
- oefeningen die bij onderstaande inhouden horen vlot oplossen,
- de inhouden linken aan voorbeelden en toepassingen uit het dagelijks leven,
- vlot notities, practica verslagen, cursussen, handboeken en presentaties gebruiken en combineren om de leerinhoud te verwerken.

Fysica
De leerinhoud fysica die in 2NWVS3 op een kennismakingsniveau werd behandeld, wordt nu verdiept en vakdidactisch gekaderd. Binnen dit fysicadeel van 2NWPJ1 wordt aan het bereiken van volgende competenties uit de Competentiegerichte Standaard voor Praktijk gewerkt:
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator/onderzoeker

De student kan:
- zijn eigen leerlingendenkbeelden achterhalen en ze bijsturen,
- verbanden leggen tussen de essentiële concepten uit onderstaande leerinhouden,
- bij waarnemingen en experimenten de wetenschappelijke methode hanteren,
- de practica die horen bij deze leerinhouden uitvoeren, verwerken en interpreteren,
- de demonstratieproeven begrijpen, beschrijven, verklaren, situeren en uitschrijven,
- delen van onderstaande leerinhouden zelfstandig verwerven, reproduceren en toepassen in conceptuele problemen,
- oefeningen die bij onderstaande inhouden horen vlot oplossen,
- de inhouden linken aan voorbeelden en toepassingen uit het dagelijks leven,
- vlot notities, practica verslagen, cursussen, handboeken en presentaties gebruiken en combineren om de leerinhoud te verwerken.

In dit OLOD wordt ook aandacht besteed aan talige doelstellingen:
- De student verwerft vakterminologie
- De student hanteert de correcte spelling bij vakterminologie
- De student hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal.

Beoordelingscriteria

De student moet tijdens de evaluatiemomenten aantonen dat hij een uitgebalanceerde combinatie van de vooropgestelde doelen op een voldoende manier kan bereiken.

Biologie
De studenten worden beoordeeld op het bereiken van volgende competenties:
Doelgericht werken met het leerplan Natuurwetenschappen eerste graad a-stroom of
b-stroom.
In groep een didactisch pakket inhoudelijk correct en didactisch relevant uitwerken dat beantwoordt aan de projectopdracht.
De verworven leerinhouden en vaardigheden i.v.m. de waterbiotoopstudie toepassen op een nieuwe, beschreven biotoop.
Individueel een zinvol en grondig uitgewerkt procesverslag opmaken dat beantwoordt aan de projectopdracht.
Een correct en begrijpelijk taalgebruik hanteren.

Chemie
De verschillende competentiegerichte doelen worden beoordeeld via een examen waarin de student aantoont dat hij de inhoud en vaardigheden zelfstandig kan toepassen. De volgende beoordelingscriteria worden allemaal gelinkt aan de doelen:
De leraar als inhoudelijk expert:
- de studenten beheersen domeinspecifieke kennis en vaardigheden over de beschreven inhoud en kunnen deze aanwenden.
- ze kunnen deze kennis en vaardigheden reproduceren, toepassen in oefeningen en demonstratieproeven.
- de studenten zijn in staat om chemische fenomenen uit het dagelijks leven te herkennen en analyseren.

De leraar als organisator - De leraar als innovator/onderzoeker:
De studenten kunnen zelfstandig demonstratie- en leerlingenproeven verwerven, inoefenen in een studentenlabo en uitvoeren.

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
De studenten kunnen
- doelgericht werken met het leerplan natuurwetenschappen 2de graad tso.
- een les chemie inhoudelijk correct en didactisch relevant uitwerken en realiseren.
- gepaste evaluatievormen ontwikkelen over de leerinhouden chemie.
- in schriftelijke rapporten een correcte en begrijpelijke taal hanteren.
- tijdens de contactmomenten een correcte, gepaste taal gebruiken.
- waar relevant 'onderzoekend leren' als didactische aanpak hanteren.


Fysica
De leraar als inhoudelijk expert:
De studenten diepen domeinspecifieke kennis en vaardigheden uit en kunnen deze aanwenden.
Ze verwerven zelfstandig een deel van deze kennis en vaardigheden.
Ze kunnen zelfstandig deze kennis en vaardigheden reproduceren, toepassen in oefeningen en demonstratieproeven.
Daarnaast zijn ze in staat om fysische fenomenen uit het dagelijks leven te herkennen en analyseren.
De verschillende competentiegerichte doelen worden beoordeeld via een examen en practicaverslagen waarin de student aantoont dat hij de inhoud en vaardigheden zelfstandig kan toepassen.
De leraar als organisator - De leraar als innovator/onderzoeker:
De studenten bevorderen een gestructureerd werkklimaat bevorderen door organisatie en instructies te verzorgen.
De studenten creëren een stimulerende en werkbare klasruimte.

Omschrijving Inhoud

Biologie

Een educatief pakket voor biotoopstudie samenstellen, gelinkt aan een natuurgebied in Vlaanderen, op basis van het leerplan natuurwetenschappen 1ste graad a of b-stroom.
Het uitvoeren van een biotoopstudie rond wateronderzoek: bepalen biotische en abiotische factoren, determineren van waterorganismen, bepalen BBI.

Chemie

Volgende leerinhouden komen aan bod via hoorcollege, practica, portfolio en oefeningen.
Organische stofklassen
Reacties tussen elektrolyten
Redoxreacties
De leerinhoud chemie die in 2NWVS4 werd behandeld, komt opnieuw onder de aandacht binnen het portfolio. Het onderzoekende aspect wordt hierbij belangrijker.



Fysica 

 De leerinhoud fysica die in de 2NWVS3 op een kennismakingsniveau werd behandeld, wordt nu verdiept. Bij onderstaande lijst wijzen de streepjes op het verdiepingsaspect. Deze verdieping gebeurt via practica, groepswerk, zelfstandige oefeningen, portfolio en contactonderwijs. Het onderzoekende aspect wordt hier belangrijker. De student moet ook veel zelfstandiger werken.



Uitbreiding optica

  • Rechtlijnige voortplanting van het licht
    - de camera obscura en schaduwvorming
  • Eigenschappen van het beeld bij de vlakke spiegel en de lens
  • Weerkaatsingswetten
    - de link tussen beeld bij de vlakke spiegel en weerkaatsingswetten
    - het gezichtsveld
  • Brekingswetten
    - gevolgen van lichtbreking
  • Lenzen
    - beeldvorming bij bolle en holle lenzen
    - constructies lenzen
    - zelfstandige oefeningen lenzen

Uitbreiding vloeistoffen en gassen

  • Druk op een vloeistof en hydrostatische druk
    -in de vingers krijgen van een reeks proeven
  • Archimedeskracht
    -onderzoek naar de misconcepties rond zinken zweven en drijven
  • Druk van gassen
    - inoefenen van de demonstratieproeven rond druk bij vloeistoffen en gassen
    - zelfstandige oefeningen druk bij vloeistoffen en gassen
  • Gaswetten
    - practicum gaswetten
    - zelfstandige oefeningen gaswetten

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Natuurwetenschappen vakstudie 2: fysica 2Verplicht
  • Auteur: Vergaert, A.
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Natuurwetenschappen vakstudie 3: fysica 3Verplicht
  • Auteur: Vergaert, A.
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Natuurwetenschappen vakstudie 4Verplicht
  • Auteur: S. Dhooge
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Labojas voor heren 60973940Verplicht€ 27,41
  • Auteur: Depraets veiligheidskledij
  • Uitgever: Gent, Arteveldehogeschool
  • Code: 876
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Labojas voor vrouwen 0453940Verplicht€ 25,04
  • Auteur: Depraets veiligheidskledij
  • Uitgever: Gent, Arteveldehogeschool
  • Code: 873
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Proeven en foto's fysica (DVD)Verplicht
  • Auteur: A. Vergaert
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 12/02/2024
  • Locatie: KAT
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd62,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 12/02/2024
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Locatie: KAT
Zelfstudie
Zelfstudie100,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 12/02/2024

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk40,00
tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten5,00
tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk55,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten5,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk40,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk55,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.