Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 84,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Devoldere Lies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De student kan:
- doelgericht werken met leerplannen natuurwetenschappen,
- concepten vanuit de aangereikte vakdidactiek duiden (cfr kernideeën, STEM-concepten, onderzoeksvaardigheden)
- lessen voorbereiden en realiseren vanuit de aangereikte vakdidactiek,
- gepaste werkvormen selecteren en uitwerken voor een bepaalde leerinhoud en onderwijsvorm,
- voor een relevant leerlingen practicum een gepaste lesvoorbereiding maken,
- het belang van het jaarplan verwoorden,
- gepaste evaluatievormen selecteren en uitwerken,
- vakspecifieke handboeken vergelijken en gepast gebruiken bij het geven/maken van een les(voorbereiding),
- ICT in het natuurwetenschappen-onderwijs relevant toepassen in opdrachten en taken,
- in schriftelijke rapporten een correct en begrijpelijk taalgebruik hanteren,
- tijdens de contactmomenten een correcte, gepaste taal gebruiken.
Beoordelingscriteria
De student moet tijdens de evaluatiemomenten aantonen dat hij een uitgebalanceerde combinatie van de vooropgestelde doelen op een voldoende manier kan bereiken.
Omschrijving Inhoud
- Studie van de leerplannen tweede graad natuurwetenschappen.
- Kernideeën verbinden en leerinhouden verankeren
- onderzoekende aanpak: verdieping
- Perspectieven in de wetenschapsdidactiek
- Instructievormen voor het wetenschapsonderwijs
- Interactievormen voor het wetenschapsonderwijs
- Opdrachtvormen voor het wetenschapsonderwijs
- Een boeiende lesinstap, vastzetting en zinvolle lesafsluiting
- Leermiddelen in het wetenschapsonderwijs
- Natuurwetenschappen in a-finaliteit
- Werken met jaarplannen.
- Natuurwetenschappen evalueren.
- Informatie- en onderzoeksvaardigheden toepassen in wetenschapsonderwijs.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 70,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 70,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 30,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.