Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Keuzeoptie:
- biologie
- fysica
- natuurwetenschappen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 76,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Dhooge Sandra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijk expert
De student verwerft een grondig inzicht in anorganische en organische chemie en kan deze inzichten aanwenden voor het maken van oefeningen, uitvoeren en analyseren van leerlingenproeven, demonstraties en chemische fenomenen uit het dagelijkse leven.
De student kan bij waarnemingen en experimenten de wetenschappelijke methode hanteren.
De student heeft aandacht voor het correct en nauwkeurig gebruik van wetenschappelijke terminologie en symbolen.
In dit OLOD wordt ook aandacht besteed aan talige doelstellingen:
- De student verwerft vakterminologie
- De student hanteert de correcte spelling bij vakterminologie
- De student hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal.
Beoordelingscriteria
De verschillende competentiegerichte doelen worden beoordeeld via een examen waarin de student aantoont dat hij de inhoud en vaardigheden zelfstandig kan toepassen. De volgende beoordelingscriteria worden allemaal gelinkt aan de doelen hierboven beschreven.
De leraar als inhoudelijk expert:
De studenten beheersen domeinspecifieke kennis en vaardigheden over de beschreven inhoud en kunnen deze aanwenden. Ze kunnen deze kennis en vaardigheden reproduceren, toepassen in oefeningen en demonstratieproeven. Daarnaast zijn ze in staat om chemische fenomenen uit het dagelijks leven te herkennen en analyseren.
De studenten kunnen met behulp van aangeboden materiaal zelfstandig demonstratie- en leerlingenproeven verwerven, inoefenen in een studentenlabo en uitvoeren.
Omschrijving Inhoud
Materiemodel
Periodiek systeem der elementen
De chemische binding
De chemische reactie
Energie bij chemische reacties
Chemisch rekenen
Anorganische stofklassen
Gedrag van stoffen in water
Labomateriaal en veiligheidsvoorschriften
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.