Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
- Educatieve bachelor (Ba) in het kleuteronderwijs
- Educatieve bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Opleidingseenheid:
- Inhoud en didactiek van de leergebieden
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Demeyer Pieter
Andere docenten: O'Neill Philip
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OLO/0100 | De educatieve bachelor in het lager onderwijs is een wereldburger die culturele, interculturele, internationale en interlevensbeschouwelijke openheid toont, die een duurzame houding aanneemt, en empathisch, verantwoordelijk en actiebereid is; hij heeft hierbij specifieke aandacht voor onderwijskundige thema’s. | Leerresultaat | BG |
OLO/0101 | De student duidt actuele thema's, maatschappelijke ontwikkelingen en duurzaamheidsvraagstukken, ook in internationaal perspectief. | Leerdoel Elementair | BG |
OLO/0102 | De student beschrijft het eigen referentiekader en het eigen wereldbeeld en de invloed hiervan op het eigen handelen. | Leerdoel Elementair | BG |
OLO/0103 | De student onderzoekt en waardeert diversiteit en de identiteit van anderen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
OLO/0104 | De student ontwikkelt kritische vaardigheden voor maatschappelijke geletterdheid en duurzaamheidsvraagstukken en past systeemdenken en toekomstdenken toe. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
Omschrijving Inhoud
In 'Democracy and citizenship (in class)' streven we de volgende doelen na. Ten eerste willen we bewustwording creëren over wat democratie en burgerschap is en dit koppelen aan actuele tendensen zoals polarisering, fake news,...
Om dit te bereiken het van belang om de theoretische kaders van democratie en burgerschap te onderzoeken en te integreren. Daarbij kijken we ook naar recente evoluties zoals bijvoorbeeld digitaal burgerschap.
Om na te gaan hoe democratie en burgerschap worden vormgegeven in de wereld in het algemeen en in het bijzonder in de landen waar de ingeschreven studenten vandaan komen, ondervinden en onderzoeken we hoe democratie en burgerschap ingericht wordt. We onderzoeken ook op welke manier je kinderen en jongeren kan vormen op vlak van democratie en burgerschap.
Tot slot streven we naar een actieve rol als burger binnen de democratische rechtsstaat. Hiervoor onderzoeken we welke mogelijkheden elke burger heeft om deel te nemen aan de democratie bijvoorbeeld aan de hand van een burgertop.
De student bepaalt samen met zijn medestudenten de richting en de uitkomst van zijn leertraject en wordt in zijn leren ondersteund en gestimuleerd door studiebezoeken, congresdeelname, simulatiegames, straatonderzoeken, hoorcolleges, ...
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de leeruitstap is noodzakelijk. Niet deelname moet ingehaald worden via een vervangtaak.
Dit opleidingsonderdeel
- kan maximum 30 studenten toelaten.