Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 158,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van Loocke Lies
Andere docenten: Dhooge Sandra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Beroepsattitudes
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator/onderzoeker
8. De leraar als partner van externen
10. De leraar als cultuurparticipant
Deelproject 'vormgeving opdrachten in een niet-didactische context'
De studenten kunnen
doelgericht werken met de leerplannen uit de studierichtingen van de dubbele finaliteit,
in groepsverband leerlingenopdrachten opstellen en realiseren over een gegeven context of een gegeven set leerplandoelen,
de medestudenten een gepaste vorm van peerfeedback geven.
Deelproject 'aan de slag met de nieuwe leerplannen van de dubbele finaliteit"
De student
kan in groep gepaste lessen uitwerken bij een nieuwe leerplan van een studierichting uit de dubbele finaliteit.
kan de voor de 2de graad uitgewerkte lessen realiseren met de medestudenten als leerlingen.
kan in groep een gepaste summatieve toets opstellen over een selectie leerinhouden aansluitend bij hogervermeld leerplan.
kan gepast rapporteren over de projectopdrachten.
kan de medestudenten op gepaste wijze peerfeedback geven.
Deelproject rond STEM
De studenten
krijgen in toenemende mate zin in, zijn verwonderd over, hebben passie voor, zijn nieuwsgierig naar de reële fysische wereld (STEM- wereld),
hebben inzicht op eigen niveau in STEM inhouden: inzicht in de fundamentele concepten van elke discipline onder STEM en inzicht in de connectie tussen de verschillende disciplines,
kunnen bovenstaande inzichten toepassen op een reële casus om te komen tot een eerste brainstorm die hen op weg helpt om problemen op te lossen en nieuwe producten en processen te creëren,
kunnen wetenschap en techniek (STEM)zien in de reële wereld rondom hen.
Deelproject rond Natuur, ruimte en techniek
De studenten
hebben inzicht in het leerplan Natuur, ruimte en techniek en geïntegreerd lesgeven.
kunnen bovenstaande inzichten toepassen in een eerste brainstorm over een vakoverschrijdend project
De student
hanteert de correcte spelling bij vakterminologie.
verwerft vakterminologie.
hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal.
Beoordelingscriteria
- Zinvol samenwerken in een (multidisciplinair) studententeam en externe partners.
- Doelgericht werken met het leerplan sociaal technische wetenschappen (2de graad, tso) en natuur, ruimte en techniek (1ste graad, a-stroom).
- In groepsverband leerlingenopdrachten opstellen en realiseren over een gegeven set leerplandoelen binnen een gepaste context.
- In schriftelijke rapporten een correcte en begrijpelijke taal hanteren.
- Tijdens de contactmomenten een correcte, gepaste taal gebruiken.
- Waar relevant 'onderzoekend leren' als didactische aanpak hanteren.
Omschrijving Inhoud
Deelproject wetenschapsweek
Leerlingenopdrachten opstellen en realiseren met betrekking tot het leerplan sociaal technische wetenschappen (2de graad, tso).
Deelproject rond STEM
Een realistisch projectidee bedenken binnen een STEM-context.
Deelproject 'Natuur, ruimte en techniek'
Leerlingenopdrachten opstellen en realiseren met betrekking tot het leerplan 'Natuur, ruimte en techniek' (1ste graad, a-stroom)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 35,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 5,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 35,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 5,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.