Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 77,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coƶrdinator: Van Loocke Lies
Andere docenten: Gabriƫl Kristine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 3 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Om als student de competenties i.v.m. ‘de leraar als inhoudelijk expert’ verder te verdiepen voor de ‘levende’ en ‘niet-levende natuur' van de leerplannen natuurwetenschappen in de 1ste en de 2de graad s.o., moeten volgende doelen bereikt worden.
De student kan
- over onderstaande contexten (zie 'Inhoud') nieuwe, verdiepende leerinhouden verwerven,
- de eigen denkbeelden achterhalen en bijsturen,
- gepaste experimenten die horen bij de leerinhouden selecteren, correct uitvoeren, beschrijven en/of eventueel het resultaat tekenen en interpreteren,
- bij experimenten een gepaste wetenschappelijke methode hanteren,
- via de context verworven leerinhouden linken aan andere voorbeelden en toepassingen uit het dagelijks leven,
De student
- hanteert de correcte spelling bij vakterminologie,
- verwerft vakterminologie,
- hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal.
Beoordelingscriteria
- Voor gegeven contexten de verworven leerinhouden uit de levende en niet-levende natuur selecteren, reproduceren en toepassen,
- voor een gegeven leerinhoud gepaste experimenten selecteren, beschrijven en/of eventueel het resultaat tekenen en interpreteren,
- een gepaste wetenschappelijke methode kiezen en hanteren,
- voor een gegeven context of leerinhoud, andere voorbeelden en toepassingen uit het dagelijks leven geven,
- in schriftelijke werkstukken een correcte en begrijpelijke taal hanteren,
- tijdens de contactmomenten een correcte, gepaste taal gebruiken,
- notities, cursussen, handboeken en presentaties gebruiken en combineren om de leerlingendenkbeelden rond de gegeven contexten vorm te geven.
Omschrijving Inhoud
Leerinhouden uit biologie, chemie en fysica relevant binnen de volgende contexten:
- STEM-opdracht in een context die aansluit bij de leerplannen natuurwetenschappen van de 1ste of 2de graad.
- Classificatie van levende organismen
- Het ecosysteem van een wormenbak
- Bioluminescentie
- Beweging
- Warmteleer
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs.
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod.
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 85,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 15,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 15,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 85,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.