Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Lazhar Hilmi
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
1.1.1 De leraar als organisator
Je ontwikkelt een website rond een specifieke thema. Je biedt de website aan 1OSO
studenten met als doel in dialoog te gaan over je thema in de context van onze
hedendaagse superdiverse maatschappij vanuit verschillende perspectieven. Je
onderhoud rond jouw thema een forum waarin de 1OSO studenten al hun vragen en
opmerken kunnen stellen. In de uitwerking van dit project zal je inzicht moeten tonen in
het organiseren van een dergelijk project waarbij de samenwerking met medestudenten
van belang is.
1.1.2 De leraar als inhoudelijk expert
Je verkent aan de hand van literatuur de complexiteit van cruciale ethisch maatschappelijke thema en bouwt vanuit de eigen religieuze identiteit een visie op ten
aanzien van deze thema.
1.1.3 De leraar als partner van externen
Op een gepaste wijze communiceer je met externen. Je staat open voor andere visies,
perspectieven inzake bepaalde ethisch-maatschappelijke thema’s.
1.1.4 De leraar als cultuurparticipant
Je onderkent het belang van multiperspectiviteit en je bewerkstelligt dit aan de hand
van de uitwerking van een project bij studenten
Beroepsattitudes
Vakliteratuur op zelfstandige wijze verwerken.
In contact met anderen echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.
Bereid zijn zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen.
Bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken
Beoordelingscriteria
- Verschillende visies op levensbeschouwelijk onderwijs a) van elkaar onderscheiden, b) met argumenten kunnen onderbouwen.
- Een eigen visie op levensbeschouwelijk onderwijs a) kunnen ontwikkelen b) met persoonlijke argumenten onderbouwen.
- De relevantie van exploratie en betrokkenheid voor de ontwikkeling van een mature religieuze identiteit inhoudelijk toelichten.
- Het ontdekken van het eigen referentiekader en dat van de leerling in het benaderen van bepaalde culturele en islamitische thema's.
- Het belang van het reflecteren over multiperspectiviteit binnen de eigen traditie onderkennen.
- De gelaagdheid van de vraag "Hoe kan ik vorm geven aan mijn religieuze identiteit in de publieke ruimte vanuit respect voor de
(religieus) andere?" a) kunnen onderkennen, b) in groep bespreken.
- Een project vertrekkend vanuit de vraag: "Hoe kan ik vanuit respect voor mijn (levensbeschouwelijk) naaste vorm geven aan mijn
levensbeschouwelijke identiteit in de publieke ruimte" in groep kunnen ontwikkelen.
- Het ontwikkelde project aan het document "interlevensbeschouwelijke competenties", aan de levensbeschouwelijke vaardigheden
en aan het leerplan kunnen linken.
- Vakdidactische kennis in een project kunnen integreren.
- Het ontwikkelde project in correct Nederlands a) uitschrijven, b) voorstellen.
- Zelfstandig kennis kunnen opbouwen aan de hand van vakliteratuur.
- In contact met anderen echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.
- Bereid zijn zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen.
- Bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.
Omschrijving Inhoud
-Per groep krijgen jullie één thema. Je verkent eerst dit thema aan de hand van aangeboden literatuur. Hierbij breng je de verschillende theologische perspectieven en interessante subthema ’s in kaart.
- Daarna ga je vanuit 4 perspectieven informatie bundelen rond het centrale thema en presenteer je dit overzichtelijk en geordend op een website (per thema). (multiperspectiviteit).
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 15,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 85,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
- Om organisatorische redenen wijkt de evaluatie af van de eerste examenperiode.
- Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
- Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
- Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.