Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Lazhar Hilmi
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijk expert:
- De voorwaarden tot een interlevensbeschouwelijke dialoog a) verwoorden, b) in toepassingen herkennen.
- De noodzaak en de uitdaging van een interlevensbeschouwelijke dialoog
binnen levensbeschouwelijk onderwijs a) onderzoeken, b) verwoorden, c) in
projectmatig onderwijs toepassen.
- Enkele cruciale ethisch-maatschappelijke thema’s aan de hand van literatuur
verkennen.
- De complexiteit van enkele cruciale ethisch-maatschappelijke thema’s vanuit
andere, niet religieuze invalshoeken (juridisch, politiek, wetenschappelijk,
sociaal..) verkennen.
- Een visie opbouwen vanuit de eigen religieuze identiteit ten aanzien van
enkele cruciale ethisch-maatschappelijke visies.
- De eigen religieuze identiteit door andere levensbeschouwelijke tradities a)
bevragen, b) versterken.
- De link tussen project 2 en de interlevensbeschouwelijke competenties
verwoorden.
- De interlevensbeschouwelijke competenties als toekomstig leraar
levensbeschouwelijke vakken a) inzetten, b) bij leerlingen bewerkstelligen.
De leraar als organisator:
- Samen met de docenten ‘dialoogtafels’ met externen en internen organiseren.
- Constructief ‘dialoogtafels’ modereren.
De leraar als innovator en onderzoeker:
- Binnen een breder maatschappelijk gegeven de noodzaak, maar ook de
uitdaging van een interlevensbeschouwelijke dialoog a) onderzoeken, b)
verwoorden.
De leraar als partner van externen:
- Op gepaste wijze communiceren met externen.
- Openstaan voor andere visies, perspectieven inzake bepaalde ethisch-
maatschappelijke thema’s.
De leraar als cultuurparticipant:
- Multiperspectiviteit als noodzaak voor de samenlevingsopbouw a)
onderkennen, b) bij leerlingen bewerkstelligen.
Beroepshoudingen:
- Vakliteratuur zelfstandig verwerken.
- Constructief in groep samenwerken.
- Realistisch over zichzelf en medestudenten reflecteren.
Beoordelingscriteria
- De voorwaarden tot een interlevensbeschouwelijke dialoog kunnen a) verwoorden, b) in toepassingen herkennen.
- De noodzaak en de uitdaging van een interlevensbeschouwelijke dialoog binnen levensbeschouwelijk onderwijs kunnen a) verwoorden, b) in projectmatig onderwijs toepassen.
- Enkele cruciale ethisch-maatschappelijke thema’s aan de hand van literatuur kunnen verwoorden.
- De complexiteit van enkele cruciale ethisch-maatschappelijke thema’s vanuit andere, niet religieuze invalshoeken (juridisch, politiek, wetenschappelijk, sociaal..) kunnen verwoorden.
- Kunnen een visie verwoorden vanuit de eigen religieuze identiteit ten aanzien van enkele cruciale ethisch-maatschappelijke visies.
- De eigen religieuze identiteit door andere levensbeschouwelijke tradities a) laten bevragen, b) kunnen versterken.
- De link tussen project 2 en de interlevensbeschouwelijke competenties kunnen verwoorden.
- De interlevensbeschouwelijke competenties als toekomstig leraar levensbeschouwelijke vakken a) kunnen inzetten, b) bij leerlingen kunnen bewerkstelligen.
- Een geslaagde organisatie van de dialoogtafels samen met docenten kunnen bewerkstelligen.
- Constructief ‘dialoogtafels’ kunnen modereren.
- Binnen een breder maatschappelijk gegeven de noodzaak, maar ook de uitdaging van een interlevensbeschouwelijke dialoog kunnen verwoorden.
- Op gepaste wijze kunnen communiceren met externen.
- Kunnen openstaan voor andere visies, perspectieven inzake bepaalde ethisch-maatschappelijke thema’s.
- Multiperspectiviteit als noodzaak voor de samenlevingsopbouw a) kunnen verwoorden, b) bij leerlingen kunnen bewerkstelligen.
- Vakliteratuur zelfstandig kunnen verwerken.
- Constructief in groep kunnen samenwerken.
- Realistisch over zichzelf en medestudenten kunnen reflecteren.
Omschrijving Inhoud
- Interlevensbeschouwelijke dialoog
- Multiperspectiviteit in cruciale ethisch-maatschappelijke thema’s
- Dialoogtafels
- Interlevensbeschouwelijke competenties
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 20,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Schriftelijk | 20,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 15,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 85,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
- Om organisatorische redenen wijkt de evaluatie af van de eerste examenperiode.
- Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
- Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
- Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.