Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Lazhar Hilmi
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | 2 | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- Inzicht verkrijgen in de benadering van levensbeschouwelijk onderwijs in Europa
- Het concept van opvoeding en educatie in de islam leren kennen
- Verdere verdieping in het leerplan islamitische godsdienst
- De basishouding van een islamleerkracht leren kennen
- Gebruik maken van het exploratie-betrokkenheidscontinuüm om de situatie van een jongere in te schatten en de identiteitsontwikkeling te stimuleren in positieve zin
- Strategieën omschrijven die leerkrachten kunnen toepassen om de mature religieuze identiteitsontwikkeling te stimuleren
- Lesvoorbereidingen islamitische godsdienst opbouwen vanuit de didactische principes van het vak en gebruik makend van specifieke werkvormen voor het islamonderwijs
- Analytisch en spiritueel denken toepassen in vakdidactische oefeningen
- Inzicht in het belang van het brengen van standpunten vanuit multiperspectief
- Analyseren van islamitische bronnen op het internet
- Inzicht verkrijgen in de verschillende vormen van evaluatie die belangrijk zijn binnen het islamonderwijs
2. De leraar als lid van een schoolteam
3. De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
Beoordelingscriteria
Minimale beoordelingscriteria:
- De student beschrijft wat eigen is aan een lesvoorbereiding en een lesopbouw van een les islamitische godsdienst
- De student beschrijft de basishouding van een leerkracht godsdienst
- De student past coachingstechnieken toe in vakdidactische oefeningen (Nivea-principe, OEN)
- De student gebruikt de GSM-functie van de godsdienstleraar in een lesvoorbereiding
- De student gebruikt het exploratie-betrokkenheidscontinuüm om de situatie van een jongere in te schatten en de identiteitsontwikkeling te stimuleren in positieve zin
- De student omschrijft de strategieën die leerkrachten kunnen toepassen om de mature religieuze identiteitsontwikkeling te stimuleren
- De student verklaart het onderscheid wat betreft de invloed van een minimalistische versus maximalistische invulling van waarden en normen op de identiteitsontwikkeling van jongeren
- De student geeft het belang weer van het pedagogisch perspectief bij het kijken naar extreme idealen
- De student bouwt lesvoorbereidingen islamitische godsdienst op vanuit de didactische principes van het vak
- De student gebruikt het doel van educatie in de Koran als rode lijn in de lesvoorbereiding
Extra beoordelingscriteria:
- De student past analytisch en spiritueel denken toe in vakdidactische oefeningen
- De student omschrijft het belang van het brengen van standpunten vanuit multiperspectief
- De student analyseert islamitische bronnen op het internet
Omschrijving Inhoud
- De benadering van levensbeschouwelijk onderwijs in Europa
- Het concept van opvoeding en educatie in de islam
- Het leerplan islamitische godsdienst
- De basishouding van een islamleerkracht
- Het exploratie-betrokkenheidscontinuüm
- Strategieën mature religieuze identiteitsontwikkeling
- Didactische principes van het vak islamitische godsdienst
- Specifieke werkvormen eigen aan het islamonderwijs
- Analytisch en spiritueel denken in vakdidactische oefeningen
- Het belang van standpunten vanuit multiperspectief
- Islamitische bronnen op het internet
- De verschillende vormen van evaluatie die belangrijk zijn binnen het islamonderwijs.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
- Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
- Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
- Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.