Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
vakstudie islamitische godsdienst 4 (AL)18049/15168/2425/1/92
Studiegids

vakstudie islamitische godsdienst 4 (AL)

18049/15168/2425/1/92
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • islamitische godsdienst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Lazhar Hilmi
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

1) De leraar als inhoudelijke expert
- Het begrip aanbidding uitleggen in relatie tot het doel en de taak van de mens op aarde
- Het islamitisch godsbeeld verduidelijken aan de hand van de namen van Allah.
- De relatie verduidelijken tussen de eigenschappen van Allah en de eigen ontwikkeling van de mens.
- Het belang aantonen van imân en islâm voor het bereiken van ihsân.
- Het belang aangeven van mindfulness en muraqabah voor het bereiken van ishân.
- Het belang aangeven van muraqabah voor de aanbidding in het algemeen en specifiek in de rituele aanbiddingen.
- Het belang aangeven van spirituele persoonlijkheid voor de voorkeur voor een bepaalde soort aanbiddingen van een persoon.
- Uitleggen van de types bouwstenen van een spirituele persoonlijkheid en wat dit impliceert voor de aanbidding van een bepaalde persoon.
- Verduidelijken waarom de shahada een performatief ritueel is
- Verklaren waarom het eerste en fundamentele dogma in de islam tawhid is en niet de historische gebeurtenis van de profeet en dit linken aan de formulering van de shahada
- De betekenis uitleggen van de shahada
- Het uitleggen van de wederzijds beïnvloedende werking van tawhid en het gebed
- Het verband aangeven tussen het gebed en de spirituele fitra
- Het belang van de wassing voor het gebed verduidelijken
- Het verduidelijken van het fundamenteel economisch principe achter de zakat
- Weergeven van de individuele voordelen van zakat op de persoon die zakat geeft enerzijds en de persoon die zakat ontvangt anderzijds
- Verduidelijken van de drie niveaus van vasten waarnaar Imaam Abu Hamid al-Ghazali verwees
- Uitleggen waarom de belangrijkste reden om de ramadan te doen taqwa is.
- Uitleggen waarom de ramadan de ideale periode is om slechte gewoontes te doorbreken
- Toelichten waarom men het leven van Ibrahim moet kennen en begrijpen om de betekenis van de Hadj te kunnen begrijpen
- Toelichten op welk vlak de Hadj een strijd is voor de mens tegen zichzelf
- De symboliek van het kussen van de zwarte steen weergeven
- Leg uit hoe het concept van tawhid de kern vormt van de bedevaart
- De handelingen en de symbolische betekenis van de bedevaart rituelen beschrijven

2) De leraar als cultuurparticipant

- Actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen:

  het sociaal-politieke domein, het sociaal-economische domein, het levensbeschouwelijke domein, het cultureel-esthetische domein,

  het cultureel-wetenschappelijke domein


Beoordelingscriteria

Minimale beoordelingscriteria:
- Het begrip aanbidding uitleggen in relatie tot het doel en de taak van de mens op aarde
- Het islamitisch godsbeeld verduidelijken aan de hand van de namen van Allah
- De relatie verduidelijken tussen de eigenschappen van Allah en de eigen ontwikkeling van de mens
- Het belang aantonen van imân en islâm voor het bereiken van ihsân
- Het belang aangeven van mindfulness en muraqabah voor het bereiken van ishân
- Het belang aangeven van muraqabah voor de aanbidding in het algemeen en specifiek in de rituele aanbiddingen
- Het belang aangeven van spirituele persoonlijkheid voor de voorkeur voor een bepaalde soort aanbiddingen van een persoon
- Uitleggen van de types bouwstenen van een spirituele persoonlijkheid en wat dit impliceert voor de aanbidding van een bepaalde persoon
- Verduidelijken waarom de shahada een performatief ritueel is
- Verklaren waarom het eerste en fundamentele dogma in de islam tawhid is en niet de historische gebeurtenis van de profeet en dit linken aan de    formulering van de shahada
- De betekenis uitleggen van de shahada
- Het uitleggen van de wederzijds beïnvloedende werking van tawhid en het gebed
- Het verband aangeven tussen het gebed en de spirituele fitra
- Het belang van de wassing voor het gebed verduidelijken
- Het verduidelijken van het fundamenteel economisch principe achter de zakat
- Weergeven van de individuele voordelen van zakat op de persoon die zakat geeft enerzijds en de persoon die zakat ontvangt anderzijds
- Verduidelijken van de drie niveaus van vasten waarnaar Imaam Abu Hamid al-Ghazali verwees
- Uitleggen waarom de belangrijkste reden om de ramadan te doen taqwa is
- Uitleggen waarom de ramadan de ideale periode is om slechte gewoontes te doorbreken
- Toelichten waarom men het leven van Ibrahim moet kennen en begrijpen om de betekenis van de Hadj te kunnen begrijpen
- Het weergeven van de symboliek van de tawaf in relatie tot tawhid
- Toelichten van de impact van de symboliek van Sa’i op ons persoonlijke leven
- Uitleggen van de symboliek van ‘Arafah
- Het schetsen van de symboliek van Udhiya
- Toelichten van de symboliek van Jamarat
- De betekenis achter ihram weergeven
- Toelichten op welk vlak de Hadj een strijd is voor de mens tegen zichzelf
- De symboliek van het kussen van de zwarte steen weergeven
- Leg uit hoe het concept van tawhid de kern vormt van de bedevaart
  Extra beoordelingscriteria:
- De student beschrijft het concept van de islamitische bedevaart naar Mekka waaronder het belang en de vereisten ervan
- De student verklaart de relatie tussen de hedendaagse bedevaarder, het heilig huis en zijn stichter
- De student beschrijft de handelingen en de symbolische betekenis van de bedevaart rituelen
- De student vergelijkt culturele en andere islamitische rituelen met elkaar 

Extra beoordelingscriteria:
- Het belang van aanbidding in de schepping aantonen.
- Illustreren waarom vrije wil, het verstand en lijden belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de mens.
- Uitleggen hoe interne en externe factoren de innerlijke wereld kunnen beïnvloeden.
- Verduidelijken en illustreren welke religieuze stimuli de innerlijke wereld op een positieve manier kunnen beïnvloeden.
- Verduidelijken waarom muraqabah gefocust moet zijn op de namen van Allah.
- Aangeven welke kennis nodig is om muraqabah te kunnen realiseren.
- Geven de verschillende elementen weer die zal helpen hun muraqabah te bevorderen.
- Onderscheiden en illustreren van verschillende vormen van meditatie.
- Aantonen hoe muraqabah kan helpen meer controle uit te oefenen op gedachten en emoties.

Omschrijving Inhoud

In vakstudie 4 islamitische godsdienst staat het concept ihsân centraal: God aanbidden alsof je hem ziet en al kan je hem niet zien, weten dat Hij jou ziet. Om deze toestand na te streven, moeten we onze aanbiddingen in het algemeen en meer specifiek de rituele aanbiddingen, op zo’n manier in ons leven integreren dat we in staat kunnen zijn onze natuur te verheffen tot het beste der scheppingen. Dit is natuurlijk geen gemakkelijke taak en een strijd van elke dag. Om jou als toekomstige islamleerkracht de nodige basiselementen mee te geven om spirituele uitmuntendheid te kunnen nastreven in jouw eigen leven, als inspiratie voor je lessen, zullen we de volgende hoofdstukken in deze cursus behandelen. In hoofdstuk 1 staan we stil bij het concept aanbidding. We maken hierbij een onderscheid tussen de mens en de andere elementen in de schepping. In hoofdstuk 2 zullen we het hebben over het belang van een relatie met Allah voor de ontwikkeling van de eigen natuur. Hoofdstuk 3 licht de factoren toe die de aanbidding van de mens beïnvloeden. In hoofdstuk 4 wordt het belang van muraqabah toegelicht om zich bewust te zijn van de beïnvloedende factoren en om een diepere relatie te kunnen ontwikkelen met Allah. Het resultaat van deze muraqabah zal leiden tot een betere zelfcontrole. Tot slot staan we in hoofdstuk 5 stil bij de diepere symbolische en spirituele betekenis van de rituele aanbiddingen en hoe deze ons helpen een hoger bewustzijn te bereiken. Door deze beter te begrijpen zal via de uitvoering ervan de relatie met Allah verdiepen.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Islamitische godsdienst vakstudie 4Verplicht
  • Auteur: Lazhar, H.
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
  • Duur: 1 semester
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd64,00 uren
  • Duur: 1 semester
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Duur: 1 semester
Zelfstudie
Zelfstudie20,00 uren
  • Duur: 1 semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk50,00
tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

- Om organisatorische redenen wijkt de evaluatie af van de eerste examenperiode.

- Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

- Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

- Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.