Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Global Awareness Erasmus20013/15165/2425/1/28
Studiegids

Global Awareness Erasmus

20013/15165/2425/1/28
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
  • Educatieve bachelor (Ba) in het kleuteronderwijs, trajectschijf 2
    Opleidingseenheid:
    • Samen school maken in de samenleving
  • Educatieve bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor (Ba) in het kleuteronderwijs als Global Awareness / Mondiaal bewustzijn
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 134,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Remerie Thomas
Andere docenten: Burvenich Karen, Mertens Daphné, O'Neill Philip, Ollieuz Tom, Vandamme Bieke, Van den Branden Joke
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OKO/0900De Educatieve Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs is zich bewust van de sociaal-maatschappelijke functie van het kleuteronderwijs en zijn actieve rol hierin. Daarnaast neemt hij/zij ook deel aan het maatschappelijk debat over ruimere onderwijskundige thema’s, over het beroep van de leraar en zijn plaats in de samenleving, ook in internationaal perspectief.LeerresultaatBS
OKO/0901OKO/0901 De student onderscheidt verschillende maatschappelijke functies (pedagogische/educatieve – sociale – economische) van opvang en onderwijs voor jonge kinderen in Vlaanderen.Leerdoel ElementairBS
OKO/0902OKO/0902 De student is op de hoogte van actuele kwesties in verband met het (kleuter)onderwijs en het beroep van de leraar in Vlaanderen.Leerdoel ElementairBS
OKO/0903OKO/0903 De student duidt relevante actuele kwesties gelinkt aan het (kleuter)onderwijs en beroep van de leraar vanuit verschillende perspectieven, ook internationaal.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
OKO/0904OKO/0904 De student ziet in dat opvang en onderwijs een hefboom zijn voor emancipatie van individuen en groepen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
OKO/1000De Educatieve Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs toont een mondiaal engagement en is intercultureel competent. Hij volgt kritisch en met een open geest sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke ontwikkelingen op (o.a. via media) en schat – vanuit een duurzaam perspectief- het effect hiervan in, in het bijzonder op (de leefwereld van) kinderen.LeerresultaatBS
OKO/1002OKO/1002 De student gebruikt media om actuele ontwikkelingen in onze samenleving, ook in internationaal perspectief, op te volgen en staat daar kritisch tegenover.Leerdoel ElementairBS
OKO/1003OKO/1003 Vanuit het bewustzijn van de eigen meervoudige identiteit waardeert de student de meervoudige identiteit van anderen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
OKO/1004OKO/1004 De student neemt een genuanceerd standpunt in over maatschappelijke ontwikkelingen en over het effect hiervan op de leefwereld van kinderen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
OKO/ENG/0900The Bachelor of Preschool Education is aware of the social function of preschool education and his active role in this. In addition, he also participates in the social debate on broader educational themes and on the teaching profession and his place in society, also from an international perspective.LeerresultaatBS
OKO/ENG/0901OKO/ENG/0901 The student distinguishes various social functions (pedagogical/educational, social, economic) of childcare and education for young children in Flanders.Leerdoel ElementairBS
OKO/ENG/0902OKO/ENG/0902 The student is aware of current issues related to (preschool) education and the teaching profession in Flanders.Leerdoel ElementairBS
OKO/ENG/0903OKO/ENG/0903 The student indicates relevant current issues linked to (preschool) education and the teaching profession from different perspectives, also internationally.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
OKO/ENG/0904OKO/ENG/0904 The student understands that childcare and education are a lever for the emancipation of individuals and groups.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
OKO/ENG/1000The Bachelor of Preschool Education shows a global commitment and is interculturally competent. Critically and with an open mind, he keeps up with socio-political, socio-economic, philosophical, cultural-aesthetic and cultural-scientific developments (e.g. through media) and estimates - from a sustainable perspective - the effects of this, in particular on (the living environment of) children.LeerresultaatBS
OKO/ENG/1002OKO/ENG/1002 The student uses media to keep up with current developments in our society, also in an international perspective, and adopts a critical attitude towards this.Leerdoel ElementairBS
OKO/ENG/1003OKO/ENG/1003 From the awareness of his own multiple identity, the student appreciates the multiple identity of others.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
OKO/ENG/1004OKO/ENG/1004 The student takes a nuanced position on social developments and the effect of this on the living environment of children.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

1. Actuele kwesties in verband met het (kleuter)onderwijs en het beroep van de leraar in Vlaanderen.
2. De historiek van het Vlaams (kleuter)onderwijs en het beroep van de (kleuter)leraar in internationale context.
3. (Internationale) data rond (kleuter)onderwijs en het beroep van de (kleuter)leraar
4. Kindbeelden en pedagogische visies.
5. Functies van opvang en onderwijs.
6. Actuele maatschappelijke ontwikkelingen: duurzaamheid en mondiale verbondenheid.
7. Systeemdenken.
8. Interculturele communicatie .

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges40,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd67,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd3,00 uren
Werkplekleren
Studiebezoek24,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

Het onderwijs van dit opleidingsonderdeel wordt deels modulair georganiseerd. De planning wordt vooraf bekend gemaakt.

Het onderwijs van dit opleidingsonderdeel gebeurt via blended leren. Dit betekent dat de student leermaterialen grondig doorneemt vóór het contactmoment. Tijdens de contactmomenten worden deze online leeractiviteiten geïntegreerd, wordt de student gecoacht en worden er samen toepassings- en verwerkingsoefeningen gemaakt. Studenten dienen dus voorbereid naar de contactmomenten te komen. In geval de student onvoldoende of niet voorbereid naar het contactmoment komt, kan de docent de student uitsluiten van deelname aan de voorziene onderwijsactiviteit.

Er vinden tijdens deze module ook verschillende studiebezoeken plaats die noodzakelijk zijn voor het verwerken van de opdrachten in de taak. In dit opleidingsonderdeel kunnen studenten er ook voor kiezen om deze studiebezoeken in een ander Europees land af te leggen.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste of tweede examenperiode binnen examenroosterRapporten100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Meer informatie over de evaluatie zal te vinden zijn in de takenfiche.

Actieve deelname aan de laatste groepssessie is noodzakelijk aangezien deze sessie een presentatie van het groepsproces bevat. Studenten die niet actief participeren aan het groepsproces en de presentatie kunnen maximaal een quotering van 9/20 voor het opleidingsonderdeel behalen.

Omwille van organisatorische redenen, kiezen we voor een andere examenvorm in de tweede examenkans. Voor de eerste examenkans is de examenvorm een taak. Bij de tweede examenkans kiezen we voor een mondeling examen waarin de herwerking van die taak onderwerp van gesprek is.

Voor dit olod gelden volgende beoordelingscriteria:

OLR 9/E1/G2 De student verklaart hoe opvang en (kleuter)onderwijs in Vlaanderen georganiseerd zijn en hoe hiermee de verschillende maatschappelijke functies gerealiseerd worden.

OLR 9/E2/G2 De student is vertrouwd met actuele kwesties in verband met het (kleuter)onderwijs en het beroep van de leraar in Vlaanderen: duurzaamheid en mondiale verbondenheid.

OLR 9/V1/G1 De student plaatst het Vlaams (kleuter)onderwijs en het beroep van de (kleuter)leraar in internationale context.
OLR 9/V1/G2 De student interpreteert beschikbare (internationale) data rond (kleuter)onderwijs en het beroep van de (kleuter)leraar op een kritische manier.
OLR 9/V1/G3 De student duidt de cultuurgebondenheid van het Vlaams (kleuter)onderwijs.

OLR 9/V2/G1 De student verheldert verschillende gangbare kindbeelden en pedagogische visies.
OLR 9/V2/G3 De student illustreert hoe opvang en onderwijs een hefboom zijn voor bewustwording en gedragsverandering van individuen en groepen en kan dit illustreren aan de hand van eigen observaties en praktijkvoorbeelden.

OLR 10/E2/G2 De student beschrijft mensenrechten.

OLR 10/E2/G4 De student licht actuele maatschappelijke ontwikkelingen toe: duurzaamheid en mondiale verbondenheid.

OLR 10/V1/G6 De student analyseert de eigen communicatiestijl.

OLR 10/E2/G6 De student gaat kritisch om met (digitale) media inzake maatschappelijke ontwikkelingen.

OLR 10/V1/G7 De student laat zien hoe hij/zij de kaders van interculturele en geweldloze communicatie en samenwerking toepast en neemt actief deel aan het groepswerk.

OLR 10/V2/G1 De student belicht maatschappelijke ontwikkelingen vanuit systeemdenken en verschillende perspectieven, in samenwerking met medestudenten.

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan studiebezoeken, lezingen en inspiratiesessies gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.

Actieve deelname aan de laatste groepssessie is noodzakelijk aangezien deze sessie een presentatie van het groepsproces bevat. Studenten die niet actief participeren aan het groepsproces en de presentatie kunnen maximaal een quotering van 9/20 voor het opleidingsonderdeel behalen.