Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
- Educatieve bachelor (Ba) in het kleuteronderwijs
- Educatieve bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Opleidingseenheid:
- Inhoud en didactiek van de leergebieden
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs
In andere opleidingen:
-
Educatieve bachelor in het onderwijs: lager onderwijs als F-Early Language Acquisition
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Decaluwé Leen
Andere docenten: O'Neill Philip
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OLO/0100 | De educatieve bachelor in het lager onderwijs is een wereldburger die culturele, interculturele, internationale en interlevensbeschouwelijke openheid toont, die een duurzame houding aanneemt, en empathisch, verantwoordelijk en actiebereid is; hij heeft hierbij specifieke aandacht voor onderwijskundige thema’s. | Leerresultaat | BG |
OLO/0103 | De student onderzoekt en waardeert diversiteit en de identiteit van anderen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
OLO/0300 | De bachelor in het onderwijs: lager onderwijs is een didacticus die autonoom functioneert en hulpmiddelen innovatief aanwendt om flexibel in te spelen op niet-vertrouwde en/of complexe onderwijscontexten. Hij heeft een ruime en sterke didactische bagage en toetst zijn onderwijspraktijk af aan actuele onderzoeksuitkomsten. Hij begeleidt leerlingen ontwikkelings- en doelgericht waarbij diversiteit het uitgangspunt is. | Leerresultaat | BG |
OLO/0308 | De student bereidt (leer)activiteiten voor vanuit algemene didactische, vakdidactische en leerpsychologische principes. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
OLO/0700 | De bachelor in onderwijs: lager onderwijs is een teamspeler die vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid constructief en doelgericht samenwerkt met collega’s en diverse actoren zoals leerlingen, opvoeders, ouders, professionele partners … | Leerresultaat | BG |
OLO/0705 | De student werkt samen in team. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
OLO/0800 | De bachelor in onderwijs: lager onderwijs is communicatief, stelt zich waarderend op wanneer hij in interactie treedt met diverse onderwijsactoren. Het Standaardnederlands is daarbij het ijkpunt. Rekening houdend met de talige diversiteit, kan hij zijn talen doelgericht in verschillende onderwijscontexten inzetten. | Leerresultaat | BG |
OLO/0806 | De student staat positief t.o.v. taaldiversiteit in praktijkgerichte en/of authentieke onderwijssituaties. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
Omschrijving Inhoud
- De verbanden tussen taal, meertaligheid, cultuur en identiteit.
- Meertaligheid bekijken vanuit verschillende perspectieven : het individu, de ouders, de leerkracht, ...
- Voordelen en uitdagingen van meertaligheid
- Didactiek en meertaligheid: taalinitiatie, talensensibilisering, vreemdetalenonderwijs, CLIL, immersie, ...
- Anderstalig lesmateriaal aanmaken voor de basisschool waaronder materiaal in het Engels.
- Samenwerken met en leren van personen van verschillende achtergrond.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | reguliere studenten |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 100,00 | Bridges-studenten |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Reguliere studenten leggen het mondeling examen af binnen de examenperiode.
Bridges studenten leggen het mondeling examen af buiten de examenperiode.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel
Dit opleidingsonderdeel
- kan maximum 30 studenten toelaten.