Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 76,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 28,30
Totale kostprijs: € 28,30
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Vandenbroele Lies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
Wat houdt het onderwijsvak aardrijkskunde precies in en waarom is dit een vak van wereldbelang? In dit olod 'Aardrijkskunde 1: Geografische oriëntatie' komen alle ‘sferen’ van het vak kort aan bod om onze visie op het vak te omschrijven (OLR3-E1, OLR3-E2), om vervolgens via actualiteit en de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) het belang van het vak te verkennen (OLR10-E1, OLR10-E3, OLR5-E4). Ook de geschiedenis van het onderwijsvak komt beknopt aan bod (OLR3-E1), alsook geografische denk- en werkwijzen zoals kernconcepten en de vorming van een geografisch wereldbeeld (OLR3-E1, OLR3-E2). Hierbij is er een grondige focus op het belangrijkste medium van het vak: de kaart (thema cartografie) (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR1-E8, OLR3-E4).
Concrete doelstellingen over deze verschillende onderwerpen worden verduidelijkt in de syllabus.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Onderwijsorganisatie dagonderwijs
Zie onderwijsorganisatie (lijst).
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies
grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de
oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de
toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
Onderwijsorganisatie afstandsonderwijs (AL)
Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. De onderwijsorganisatie voor AL-studenten wijkt af van deze voor dagstudenten.
Het verwerken en inoefenen van de leerinhouden gebeurt voor AL-studenten voornamelijk via zelfstudie (70u). Hiervoor worden de lespresentaties en eventueel ook lesopnames uit het dagonderwijs ter beschikking gesteld via de digitale leeromgeving. Er is enkel een vrijblijvend vraaggestuurd contactmoment voorzien op het einde van het semester (4u). Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat dus uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
De organisatie van de evaluatie (2u) is voor AL-studenten dezelfde als voor dagstudenten.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.